Seat Altea XL 1.9 TDI Stylance, 77kW (105PS)

Publikované: 1. februára 2014 Autor: Kategórie: Altea, Seat

Detaily o vozidle

Rok výroby:2007

Palivo:Diesel

Karoséria:MPV

Prevodovka:Manuálna (5 st.)

Stav tachometru:116 000 km

Nájazd s vozidlom:10 000 km

Spotreba:5,2 l/100 km

Interiér a exteriér

Rád by som zobral pod lupu a popísal naše rodinné vozidlo Seat Altea XL, ktoré síce dovŕšilo šieste narodeniny, na tachometri však svieti číslo o niečo vyššie ako 116 000 (ja som najazdil cca. 10 000 km, zvyšok ostatní rodinní príslušníci). Aby sme predišli špekuláciám, prezradím, že sme auto kupovali ako nové v SR, tento údaj je teda pravdivý. Či sa radí do kategórie Hatchback alebo MPV, pravdepodobne ani sám výrobca nevie, ja som skôr naklonený k tomu MPV.

 

Výbava je Stylance + ďalšie doplnky, napr.: kolesá z ľahkej zliatiny, pneu 205/55 R16 91V, hmlové svetlomety, ostrekovače svetlometov, palubný počítač, maxidot, tempomat, multifunkčný volant, funkcia coming home a leaving home, el. ovládané okná vpredu a vzadu, el. sklopné, ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, TCS, kontrola tlaku v pneumatikách, dažďový senzor, automatické stmavenie vnútorného spätného zrkadla, rádio s MP3 a USB, 8 reproduktorov, automatická dvojzónová klimatizácia, vyhrievané sedadlá vpredu, lakťová opierka vpredu a vzadu, atď. Je toho dosť.

 

Dizajn vozidla je taký typický „seatovský“, ktorý je pre istú skupinu ľudí veľmi atraktívny, iní ho zase považujú za nie veľmi vydarený. Je známe, že z tejto éry boli modely Seatu pri pohľade na prednú časť takmer nerozoznateľné. Osobne považujem exteriér vozidla za podarený aj keď priznávam, že kratšia verzia sa mi páči viac. So zadnými svetlometmi pri verzií XL som sa veľmi nestotožnil. Vytkol by som rozmery spätných zrkadiel, ktoré sú pomerne malé. Mám dojem, že tento problém sa vyriešil pri facelifte vozidla. 

 

Interiér vozidla je veľmi ťažko zameniteľný a takisto je to vec vkusu. Mne sa veľmi páči a až na pár drobných nedostatkov považujem prácu dizajnérov za vynikajúcu. Tlačidlá sú prehľadne rozmiestnené, ovládanie je absolútne jednoduché. Trojramenný multifunkčný volant nie je žiadne umelecké dielo, ale je výzorovo prijateľný. Budíky a celkovo všetky komponenty svietia načerveno, čo pre moje oči pôsobí modernejšie a krajšie ako nudná zelená vo vozidlách Škoda. Lakťová opierka je na môj vkus posunutá príliš dozadu, ako kompenzáciu však ponúka dve úrovne odkladacích priestorov, kde sa nachádza aj USB vstup pre audio (v závislosti od výbavy). Vadí mi absencia odkladacieho priestoru pod rádiom, kde sa nachádzajú dva držiaky na poháre. Radšej by som uvítal menšiu plochu alebo schránku, kde môžem odložiť veci, ktoré potrebujem mať pri ruke. Obrovskou výhodou auta je priestranný interiér. Vpredu aj vzadu je viac než dosť miesta. Vzadu sa bez problémov zmestia traja ľudia, pričom je im ponúknutý dostatočný priestor pre nohy aj pre hlavu. Práve z tohto dôvodu trpí kufor, ktorý vzhľadom na rozmery auta nie je príliš veľký. Pre bežné nákupy je však plne postačujúci.

 

 

Motor a prevodové ústrojenstvo

Myslím, že táto motorizácia nepotrebuje žiadne extra komentáre. Slávnu 1.9 TDI pozná snáď každý. Je to spoľahlivý a úsporný motor, ktorý má možno jedinú nevýhodu. Mám na mysli hlučnosť. Intenzívnejší zvuk motora však nemusí každému vadiť. Vozidlo s touto motorizáciou nie je určený na pouličné preteky, ale po zošliapnutí plynového pedálu je cítiť krútiaci moment. Mimochodom je to 250 Nm. Na bežnú jazdu, ale aj na dlhšie trasy je absolútne ideálny. Náklady na bežnú údržbu sú prijateľné a ani prípadná neplánovaná výmena niektorých dielov nás nebude veľmi bolieť.

 

V našom vozidle sa nachádza 5 stupňová manuálna prevodovka. Voči nej nemám žiadne výhrady, pretože pracuje naozaj výborne. Jednotlivé prevodové stupne sa radia veľmi ľahko, dráhy sú presné a ani pri jednotke sa nestáva, že by šla zaradiť ťažko (napríklad pri spomaľovačoch). Ak by som to porovnal s Octaviou, tam takýto problém sem-tam nastane.

 

Podvozok, brzdy a riadenie

Podvozok vozidla a celkovo jazdné vlastnosti sú veľmi dobré. Zdá sa mi, že tu má opäť vplyv výška vozidla a zaberanie ostrejších zákrut vo vyššom tempe možno nie je také bezproblémové ako u Golfa V s rovnakým podvozkom, ale ako som už spomínal, ten kto sa chce naháňať, toto auto nie je preňho určené. Brzdy sú vpredu aj vzadu kotúčové a musím uznať, že sú fakt vynikajúce. Tu jednoducho nemám čo vytknúť. Riadenie je príjemné, servo je tak akurát. Ten, kto si sadne za volant si toto auto určite obľúbi.

 

Poruchy a skúsenosti

Síce vozidlo nemá veľa nabehaných, no zatiaľ sa nevyskytli absolútne žiadne problémy s motorom. Ťahá ako má, nevydáva žiadne pazvuky, hravo zvláda studené štarty a vypýta si málo paliva. S niektorými dielmi karosérie a elektriky to však také ružové nie je a najskôr by som sa podelil so svojimi skúsenosťami.

 

Stále mám pocit, že koncern pri generácií Octavia I, Leon I alebo Golf IV si veľmi dal záležať na kvalite použitých materiálov a odvety to žiadna iná, ďalšia generácia neprekonala. Sadnem do Octavie I a vidím pekný interiér, kvalitné plasty, atď. Presadnem do Seatu, ktorý je o 3 roky novší, má o 60 000 menej kilometrov a vidím niektoré tlačidlá ošúchané. Pre istotu pripomeniem, že sa bavíme o koncernových autách, čiže Altea, Leon II, Octavia II, Golf V, atď. Samotná Altea XL ako taká (a teda aj „obyčajná“ Altea) sa mi zdá nie príliš dobre odhlučnená a mne osobne to aj máličko vadí. Ďalšou zaujímavosťou sú praskajúce žiarovky. Niekedy som menil aj 3x za týždeň. Väčšinou sú to brzdové a obrysové svetlá.

 

Čo si pamätám, tak sme riešili tieto poruchy a niektoré sú stále nedoriešené:

1.) nefunkčný tempomat – bola pokazená páčka, podľa vyjadrenia mechanika je to normálka a takmer na každom aute vybavenom touto páčkou to skôr či neskôr odíde.

2.) vypálené diódy tretieho brzdového svetla – nie všetky, takže nie je nutné zatiaľ meniť. Čo však považujem za hlúpe je, že je potrebné vymeniť celý panel, čo je v podstate kus plastu s niekoľkými diódami a to všetko za 97€ (ak mi v servise neklamali).

3.) nefunkčné odomykanie dverí diaľkovým ovládačom na vodičovej strane – sranda je, že zamykanie funguje.

4.) tesnenie dverí – počas jazdy je počuť hluk vzduchu, zatiaľ veľmi slabo.

5.) zaseknutá roleta v kufri – v autorizovanom servise za opravu pýtali 200€, nakoniec sa podarilo opraviť vlastnými rukami a náradím.

Sú to iba maličkosti, pomerne ľahko odstrániteľné poruchy a celkovo sme s autom spokojní. Pre mňa však naďalej ostáva na vrchole predošlá generácia VW groupu.

 

– dizajn

– priestranný interiér

– spoľahlivý a úsporný motor 1.9 TDI

– účinnosť bŕzd

– ceny jazdeniek

– dostupnosť náhradných dielov

– vzhľadom na veľkosť auta pomerne malý kufor

– menšie spätné zrkadlá

– horší výhľad vzad

– hlučnejší motor 1.9 TDI

– často praskajúce žiarovky

 

Hodnotenie

Spoľahlivosť
Jazdné vlastnosti
Spotreba a prevádzkové náklady
Servis a ND (cena, dostupnosť)
Celková spokojnosť s vozidlom

 

Galéria

 

2 komentáre

  1. Palo 5. februára 2014 23:18
    Odpovedať

    Pekná farba, takých teda moc nebehá. Motora 1,9 TDi je škoda, bol to super motor. V týchto seatoch sa mi nepáči palubovka, je ako z bakelitu a ani dizajn nie je nič moc. Ale autíčko je to dobré a praktické.

    • zolky 7. februára 2014 6:42
      Odpovedať

      Áno, farba je fakt pekná, hlavne po umytí, len škrabance sú lepšie viditeľné. Ten motor je parádny až na ten zvuk, ale to sa dá prežiť. Palubovka je taká jedinečná a niekomu sa páči, niekomu zase nie 🙂 Nie sú tam zbytočné tlačidlá a to sa mi ľúbi.


Pridajte Váš komentár