Renault Megane 1.9 dTi, 72 kW,

Publikované: 13. mája 2013 Autor: Kategórie: Megane, Renault

Detaily o vozidle

Rok výroby:1997

Palivo:Diesel

Karoséria:Hatchback

Prevodovka:Manuálna (5 st.)

Stav tachometru:261 400 km

Nájazd s vozidlom:109 400 km

Spotreba:5,5 l/100 km

Interiér a exteriér

Interiér tohto auta je dostatočne priestranný aj pre 5 dospelých osôb, aj keď takto obsadené jazdilo len málokedy. Sedačky, ich tvarovanie a tvrdosť sú také…. francúzske (už to znie ako klišé, ale je to tak) Sedáky mäkké, ale nie až tak neznesiteľne. Bočné vedenie je pojem neznámy, no auto nie je primárne stavané na športové jazdenie, takže sedačky spĺňajú svoj účel tak ako majú. Po istej dobe od kúpy prestala fungovať bedrová opierka na vodičovom sedadle. Opravu sme neriešili, nakoľko ju nikto nikdy nepoužíval. Vzadu je miesta tiež dosť. Problém by mali hádam len skutočne vysoké osoby. Všetky sedadlá majú trojbodový bezpečnostný pás.  Čalúnenie je tmavosivé látkové so vzorom. Palubovka je z tmavého plastu (vrchný diel) a svetlejšieho plastu (spodný diel). Samozrejme sa z nej už ozývajú nejaké pazvuky pri prejazde nerovností (čiže na našich cestách tam hrkoce niečo sústavne). Ovládacích prvkov je tak akurát, len umiestnenie niektorých nie je práve najšťastnejšie – napr. nastavenie sklonu svetlometov a podsvietenia budíkov – vľavo pod volantom, kde sa počas jazdy nie práve najlepšie hľadajú. Pobyt vo vnútri vozidla spríjemňuje rádio (pôvodné PHILLIPS, na MC kazety), s praktickým ovládaním pod volantom a displejom v hornej časti palubnej dosky a 6 reproduktormi. Aj keď je to dízel, kúrenie funguje veľmi dobre a už po pár minútach príjemne hreje (výnimkou boli akurát situácie kedy bolo vonku -25°C).  Auto je tiež vybanené klimatizáciou – jednozónovou. Jej rozšírenie na dvoj, troj až päť zónovú je možné uskutočniť stiahnutím okien – predných elektricky, zadných manuálne. Z ovládacích prvkov spomeniem ešte elektrické nastavenie spätných zrkadiel – nachádza sa pri ovládaní okien a má malú nevýhodu, že nižšie postavy sa k nemu musia pri jazde mierne natiahnuť. Čo mi trochu vadí, je malé množstvo odkladacích miest. Je tu len skrinka pred spolujazdcom, menšia „vanička“ pod rádiom a zástrčkou na  12V (a tá tam dokonca chýba pri verziách s vyhrievanými prednými sedadlami) a malinká polička pri displeji rádia (poprípade tiež hodiniek a vonkajšieho teplomeru). Kufor má postačujúci objem, je dobre prístupný a po sklepní zadných sedadiel tam toho naládujete fúru.

Prejdem na exteriér… „Herbie“ dostal od výroby peknú modrú metalízu, ktorá sa na ňom zubami-nechtami drží, aj keď svoj boj s vekom už na niektorých miestach prehráva alebo už prehrala. Megany v tej dobe ešte nemali pozinkovanú karosériu, takže korózia na najcitlivejších miestach je len otázkou času. V súčasnej dobe si už hrdza pochutnáva na prahoch, lemoch blatníkov, v rohoch pod zadnými svetlami atď. Inak po dizajnovej stránke je to auto typické pre druhú polovicu 90-tych rokov. Žiadne prehnané kreácie, jednoduché línie, veľké súvislé plochy… jednoducho auto „tak akurát“.

 

 

Motor a prevodové ústrojenstvo

Jáááj čo vám poviem…. Predchádzajúce auto Škoda 125L a pred tým Zastava 1100 😀 Takže prechod ku dízlu s 98 koňmi a 200 Nm (v dobe keď toho Herbie nemal toľko za sebou) bol neskutočný. Motor série F9Q, elektronicky riadené čerpadlo, turbo Garrett, 2 ventily na valec. Keďže auto samo o sebe nie je veľmi ťažké, motor si s ním poradí bez problémov a taktiež bez problémov bolo cestovanie v plnej obsadenosti + batožina. Ťahá už od cca 1500 otáčok a nepoľavuje do cca 3000-3500, tam mu už nejak dochádza chuť (dych by som to nenazval, skôr chuť), aj keď papierovo je najvyšší výkon pri 4000 ot./min. Samozrejme sa to už prejavuje drsným zvukom a dymovou clonou. Vstreky, čerpadlo aj turbo sú v aute pôvodné. Dôležitá je však pravidelná výmena oleja, pričom nie je na škodu skrátiť interval výmeny, ktorý doporučuje výrobca. Keďže auto je málokedy obsadené viac ako dvomi osobami (ale už len krátke trasy, sem tam dlhšie do 200 km), spotreba sa drží na cca 5,5 l/100 km. Pri dlhších trasách, po diaľnici a pod. nebol problém stiahnuť spotrebu na cca 4,5-5 litrov, výnimočne aj menej.

Týmto sa dostávam ku prevodovke. Radenie ide ľahko, ale nečakajte že tam hodíte rýchlosť presne. Je to skôr o citlivom prístupe k radiacej páke a intuícii 😀 Aj po tých rokoch si nei som vždy istý či som zaradil zo 4. do 5. alebo zase do 3. Pri 90 km/h točí motor cca 2000 otáčok na 5. prevodovom stupni, diaľničných 130 už vytlačí ručičku otáčkomera cez 3000. Teoreticky je maximálka niekde za 180 km/h, osobne som šiel najviac 165 km/h a stačilo mi (kvôli nie príliš presnému rozmeru pneu, aký by na aute mal byť podľa výrobcu, ukazuje rýchlomer o 10 (zimné pneu) a 5 km/h (letné) viac 😀  Spojka je tiež pôvodná, bez posilovača, ale neovláda sa ťažko. Mne osobne to vyhovuje viac ako nové preposilované systémy, kedy človek stráca spätnú väzbu od vozidla.

 

 

Podvozok, brzdy a riadenie

Podvozok je naladený mäkko, pohodlne. Je však trochu hlučný a v zákrutách sa auto trochu viac nakláňa. Vo vyšších rýchlostiach začína byť mierne „nesvoj“, čo dáva najavo strácaním pozdĺžnej stability (viď. odstavec vyššie – 165 km/h). Mäkké pruženie a celkom obstojná svetlá výška dovoľujú vyjsť si aj do ľahšieho terénu 😉 Pôvodne boli na aute alu disky 7J  x 15 s pneumatikami 195/50 R 15, neskôr sme ich vymenili za disky 6J x 14 a pneu 185/65 R 14 (zimné) resp. 185/60 R 14 (letné).

Brzdy sú také na hrane. Ak sa jazdí agresívnejšie, rýchlo sa opotrebujú, hlavne predné kotúče. Tiež pri väčšej námahe, hlavne v lete, sa rýchlo prehrejú a vädnú. Celkom rada sa zasekáva ručná brzda (neraz už došlo až na demontáž zaseknutého kolesa a pár rán kladivom po bubne) a nepomohla ani výmena laniek a vecí s tým spojených. Je to jednoducho nejaký zlozvyk.

Riadenie je samozrejme s posilovačom. Neviem a ani si nechcem predstaviť kombináciu ťažký dízel vpredu a riadenie bez posilovača. Napriek tomu riadenie nie je preposilované a poskytuje aj celkom dobrý kontakt šoféra s kolesami a povrchom po ktorom jazdí.

 

 

Poruchy a skúsenosti

Tu by sa dalo písať veľmi veľa. Skúsim to zhrnúť do čo najkompaktnejšej formy. Auto kúpené v auguste 2005. Od tej doby menené (okrem klasických vecí ako olej, filtre atď.): ložisko spojky, synchróny a kulisa radenia, plynové vzpery piatych dverí, manžety predných poloosí,  po búračke :-/ – predné svetlá, predné smerovky, kapota, predná maska, ďalej pravé zadné dvere (nacúval do nás ožran), spínač kúrenia, termostat, predné čapy riadenia, silentbloky, zadná náprava (prasknutá torzná tyč), brzdové lanká, napínacia kladka klinového remeňa + klinový remeň, predné a zadné tlmiče, nanovo naprogramovaná riadiaca jednotka (jeden večer jednoducho odmietla pracovať). Po istej dobre prestal fungovať prepínač rýchlosti ventilátora kúrenia – šiel len na maximum alebo vôbec. V značkovom servise chcel imeniť celý systém za X tisíc korún, v neznačkovom po hodine bol prepínač opravený za pár korún. ABS v aute bolo, ale už nefunguje. Generácie pre nami ABS nemali a prežili, ani mne ho netreba. Aby kontrolka nedrala oči, vybral som z nej žiarovku. Rovnako tiež z kontrolky nefunkčného airbagu – ktorého, neviem. Mimochodom na podsvietenie palubnej dosky pasujú žiarovečky z Felicie 😉 Asi pred dvoma týždňami sa roztrhlo lanko sťahovania okna na vodičových dverách a namotalo sa do prevodu od elektromotora. Oprava spočívala vo vybratí celého systému a zaistením skla bukovým klátikom napevno 😀 Ináč auto štartovalo kedy trebalo, leto zima, odviezlo fúru nákladu (neskôr aj s prívesom), diaľnice, okresky, ľahký terén (chaty a pod.), v zime sa vyhrabalo kdekoľvek, pár krát fungovalo ako nocľah :D 

 30.10.2013 – Nakoniec sa toto leto udial zázrak a našla sa vôľa (a €uri) na najnutnejšie opravy a dala sa urobiť STK a EK. Cez eBay som objednal sadu na opravu sťahovania okna, takže šoférovo okno už funguje, no na druhý deň som zistil, že nefunguje spolujazdcove – ani ťuk, vypínač nereaguje (poistky OK, káble OK, motor OK, vypínač rozobratý vyčistený, zostavený a stále nič. Okno dokonca nereagovalo ani keď som nahodil obvod na vodičov vypínač 😀 ) Ale už to neriešim. Niekedy v septembri som nechtiac silnejšie buchol ľavými zadnými dverami a počul som divný šuchotavý zvuk – odpadol kus odhnitého prahu, diera cca 30 cm spolu s lemom na zdvihák. Samodomo som to zalepil plechom poohýbaným do požadovaného tvaru (+ montážna pena, tmel atď). Keďže na ňom už veľa nejazdím, nebolo prekvapujúce že brzdy sú ešte OK a ešte niečo vydržia. Menený bol akurát olej, olejový a naftový filter. Udivuje ma aj výdrž stieračov z Tesca (za 14€) – stierajú bezchybne už tretí rok a gumičky nejavia nijaké známky poškodenia alebo opotrebenia. Tak som zvedavý koľko Herbie ešte vydrží 😉

24.2.2014 – Je dobojované 🙁 Zima aj keď nebola tuhá, dala zabrať. Diaľničné presuny východ – západ, pár krát v obsadení 4 osoby + batožina, dochádzanie do práce po tankodromoch a staveniskách si vyžiadali  svoju obeť. Predná náprava to má dá sa povedať za sebou – vôľa v riadení, vybúchané čapy a zrejme aj ložiská. Neviem posúdiť, ale vôľa v riadení tam je.  Soľ a skôr mokrá ako zasnežená zima pomohli k intenzívnejšej korózii prahov, podbehov zadných blatníkov, priestoru okolo hrdla nádrže aj spodnej časti predných blatníkov. S opravami sa už nepočíta…

19.3.2014 – Herbie predaný novému majiteľovi, po oboznámení s technickým stavom, dňa 11.3.2014

 

 

 

pohodlný a priestranný interiér

náhradné diely aj z druhovýroby

veľa vecí opraviteľných doma

jednoduché a nenáročné auto

 

drahší servis u dieselov

náchylnejšie na koróziu

kontrolky a el. obvody občas žijú svojim životom

 

 

Hodnotenie

Spoľahlivosť
Jazdné vlastnosti
Spotreba a prevádzkové náklady
Servis a ND (cena, dostupnosť)
Celková spokojnosť s vozidlom

 

Galéria

 

Pridajte Váš komentár