Peugeot 405 1,8 TD (XUD7TE – 66 kW) SRDT
Detaily o vozidle
Rok výroby:1992
Palivo:Diesel
Karoséria:Sedan/Liftback
Prevodovka:Manuálna (5 st.)
Stav tachometru:220 000 km
Nájazd s vozidlom:120 000 km
Spotreba:6 l/100 km
Interiér a exteriér
405-ka pribudla do našej flotily rodinných vozidiel už veľmi dávno, niekedy okolo roku 1999 po tom, čo nám ukradli starú škoduľu 120. Bola to kúpa od typického bazárnického zmrda so „zaručene nabehanými 96 000 km“. Autíčko máme do dnešných čias a slúži na prepravu špinavších vecí na stavbu, aby sa ostatné autá nezamazali.
Pri takto starom vozidle je takmer zbytočné nejako komentovať vzhľad, no napriek svojmu veku vyzerá stále dobre. 405-ka disponuje nasledujúcimi rozmermi – 4408 x 1716 x 1406 a rázvorom 2669 mm. Jej prevádzková hmotnosť je 1180 kg a najviac môže odviesť 1630 kg.
Pocit voľnosti nastane pri sadnutí za volant. Človek je naozaj obklopený dostatkom priestoru na každú stranu. Týka sa to cestujúcich vpredu aj vzadu. Piaty cestujúci sa tiež bez problémov odvezie, no pocit z luxusne priestrannej limuzíny už vyprchá. Sedadlá sú skutočne francúzsky pohodlné, cítite sa v nich ako na pohovke. Nie sú však vhodné na dlhé cesty, už po cca 100 km sa vám kríže „odvďačia“ za gaučové pohodlie. Na zadných sedadlách prekvapí možnosť sklopiť si lakťovú opierku. Po jej sklopení sa naskytne možnosť prístupu do kufra pomocou malých plastových dvierok. Je to aspoň malá útecha, keďže zadné sedadlá sa nedajú sklopiť (takýmto štýlom sa dajú odviesť dlhšie predmety napr. lyže).
Mäkčená palubná doska vyzerá celkom obstojne na svoj vek, problémom sú však tvrdé plasty, ktoré ju dopĺňajú a ich neustále vŕzganie pri jazde. V strede palubnej dosky sa nachádzajú všetky potrebné tlačidlá na ovládanie komfortu cestovania a v spodnej časti sú dva kaslíky na zatváranie, kde v tom vrchnom sa nachádza autorádio a v spodnom popolník. Pri prejazde nerovnosťami sa zvykne vrchný kaslík svojvoľne otvárať, nakoľko jazýček, ktorý ho drží zavretý je už opotrebovaný.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Motor so zdvihovým objemom 1769 ccm dodáva maximálny výkon 66 kW pri 4300 ot/min. Bez akýchkoľvek úprav je teda dosť slabý, aj keď oproti súčasným zeleným eko vozidlám veľmi dobre reaguje na zošliapnutie plynového pedálu. V našom prípade sme trocha pridali na čerpadle (zlatá to stará mechanika bez elektroniky :-D), a tak jeho reakcie a agilnosť je omnoho lepšia ako podľa továrenských nastavení. Problém by mohol nastať pri vytočení motoru na maximálne otáčky, kedy by sa mohol poškodiť, našťastie tak nikto s našou 405-kou nejazdí. Rovnako po pridaní na čerpadle sa mierne zvýši dymivosť, no za ten zlepšený výkon to stojí.
Radenie prevodových stupňov ide dosť obtiažne, v koncových polohách sú veľmi veľké vôle a s prevodovkou sa vyslovene treba naučiť pracovať. Napr. keď sa pohybujete veľmi pomaličky, že skoro stojíte na mieste a chcete zaradiť 1. prevodový stupeň, pákou treba najskôr zaradiť dvojku a až potom ide trocha ľahšie zaradiť jednotku. Rovnako pri riadnom nevyšliapnutí spojky dochádza k tzv. „počítaniu zubov“.
Podvozok, brzdy a riadenie
Jazdné vlastnosti a naladenie podvozku sú taktiež typicky francúzske. V zatáčkach sa auto síce dosť nakláňa, ale stopu si drží poctivo. Na ceste sa mäkko pohupuje a celkom dobre tlmí rázy našich dier, samozrejme ak je podvozok v poriadku a nie sú v ňom vôle.
Účinok bŕzd je priemerný a pri potrebe prudšieho zastavenia treba mať svalnatú nohu, nakoľko brzdový pedál ide skutočne ťažko.
Riadenie je preposilované a dáva vedieť o dianí na vozovke len veľmi málo. Pri zvyšujúcej sa rýchlosti trocha stuhne, no aj napriek tomu okolo stredovej polohy je vôľa, a tak sa môžete hrať na americké filmy a točiť stále volantom aj keď idete rovno :-).
Poruchy a skúsenosti
Na svoj vek 405-ka si myslím, že poslúžila a ešte slúži veľmi dobre. Je to však vhodnejšie auto pre chlapov čo sa neboja umazať od oleja a opraviť si rôzne drobnosti. V tom prípade prevádzka nie je až taká drahá. Ak by to mala mať ale nejaká panička čo s každou somarinou pôjde do servisu, tak to je lepšie dať auto do šrotu, tam viac poslúži.
Z porúch sa nám vyskytli nasledovné čo si spomínam.
Pri jednom menení rozvodov sa nevymenila vodná pumpa a do ďalšej výmeny sa to hneď ukázalo. Pomaličky začala miznúť chladiaca kvapalina a pri dlhšej jazde alebo väčšom vytáčaní sa motor začal prehrievať a bolo nutné zastaviť a doliať kvapaliny. Po výmene vodnej pumpy problém zmizol.
Na tachometri mohlo byť cca 160 000 km keď začalo od zadnej nápravy také divné vŕzganie pri prejazde akejkoľvek nerovnosti resp. pohupnutí sa. Na príčine boli ihlové ložiská ramien zadnej nápravy. Po ich výmene vŕzganie prestalo a auto bolo zase ako predtým.
Okolo 180 000 km sa objavila zaujímavá porucha. Prestalo fungovať dobíjanie batérie. Samozrejme nasledovalo skúmanie kde môže byť problém. Po rôznych diagnózach typu pokus omyl sme sa dopracovali až k prístrojovej doske, kde sme odhalili studený kontakt. Po jednoduchom prepájkovaní sa batéria znov začala dobíjať.
Nejakým zvláštnym nedopatrením bol deravý chladič – pravdepodobne od kamienkov poškodenie. Jeho výmena bola dosť problematická nakoľko rovnaký typ sa už nedal objednať, len podobný, takže jeho úchyty sa museli trocha poupraviť aby sedel a rovnako aj snímač hladiny chcel špeciálne pripevniť.
Pomerne často nás 405-ka hnevala s ložiskami kolies. Niekoľko krát sme ich museli meniť lebo dosť výrazne hučali. Ktoré konkrétne bolo opotrebované na prednej náprave sa dalo ľahko zistiť pri jazde, nakoľko pri vytočení na jednu alebo druhú stranu začalo viac hučať.
Dosť otravné bolo popiskovanie motorčeka ventilácie. Problém sa vyriešil resp. nevyriešil tak, že otáčky ventilácie sú nastavené stále iba v jednej polohe, kedy motorček nepíska.
Samozrejmosťou počas životnosti bolo menenie žhavičov. Pokiaľ boli v poriadku tak prekvapujúco 405-ka v zime štartovala ako sa vraví na pol zuba.
Hnitie karosérie sa prejavilo niekedy v roku 2010 kedy bolo najazdených 200 000 km (podľa tachometra). Hniloba však bola len v zadnej časti pod nádržou, kde je aj lak iný a pravdepodobne tam bolo auto búrané. Hrdza v malej miere postihla aj prahy a spodnú časť dverí. Najhoršie bolo prehnité vrchné uloženie predných tlmičov. Ak by sa to nevyvarilo, pravdepodobne by časom vyleteli kapotou von.
Častou poruchou bolo aj nefungujúce elektrické sťahovanie okien. Teda hlavne najviac využívaného vodičovho, kde dochádzalo k poškodeniu gumy na pružnom spoji šnekového prevodu zdvíhacieho mechanizmu okna. Našťastie ak máte k dispozícii vhodnú gumu, dá sa aj obyčajným nožíkom vyrezať rovnaká a nahradiť. Toto poškodenie sa prejavuje tak, že motorček zdvíhania okien ledva ťahá „preskakuje“ a samotnému oknu musíte pomôcť rukou aby sa vôbec zavrelo.
Pri dlhšej odstávke keď sme 405-ku asi pol roka nepoužívali došlo k vytečeniu oleja zo servo čerpadla riadenia. Na prvý pohľad sme si to nevšimli a po naštartovaní a krátkej jazde došlo k vybrúseniu dosadacej plochy kovových lopatiek, čím sa trocha znížila účinnosť serva. Na mieste pri voľnobehu teda skoro vôbec nefunguje a je potrebné dostať motor do otáčok, aby aj čerpadlo dodalo potrebný tlak.
komfortné odpruženie ešte stále elegantné tvary dobrá aerodynamika pohodlné sedadlá s výrazným bočným vedením (na krátke cestovanie) dostatok priestoru vo všetkých smeroch dobré jazdné vlastnosti nezničiteľný motor |
nekvalitné interiérové plasty, vydávajúce pazvuky ťažšie radenie rýchlostných stupňov a veľká vôľa v koncových polohách nemožnosť sklopiť zadné sedadlá hlučný motor |
Hodnotenie
Galéria
ahoj Ja mám 405 a som spokojní ,,,ale potreboval bi som novu pristrojovu dosku ,nevieš o niečom jaro
Na aute nesedí rok výroby s motorom…
Táto verzia prišla až v 1993 a motor mal 1905 cm3..
Je to asi kradnuté, alebo inak „urobené“ auto.
S kilometrami ste asi na 400-500.000 , +-