Škoda Octavia 1,9 TDI, 77kW, M5
Detaily o vozidle
Rok výroby:2004
Palivo:Diesel
Karoséria:Sedan/Liftback
Prevodovka:Manuálna (5 st.)
Stav tachometru:187 000 km
Nájazd s vozidlom:17 000 km
Spotreba:6 l/100 km
Interiér a exteriér
Interiér ako aj exteriér je pomerne jednoduchý, ale účelový. Napokon častokrát je krása práve v jednoduchosti. Svetlá v tvare „C“ sú pekné a vystihujú škodovácky trend. K exteriéru nemám zvláštne výhrady až na ten „chlpatý“ kryt medzi kolesom a blatníkom. Predpokladám že výrobca chcel zbaviť posádku od hluku z kamienkov na cestách, ale testoval to asi len v lete. V zime je to totálne nepraktické. Kto býva tam kde aj zasneží a mrzne, tak má o robotu viac lebo sneh vlhko a mráz sa postarajú o peknú masu ktorá drží ako prikovaná a nejde to z tých chĺpkov dať preč. Kufor je bezkonkurenčný to asi ani nemusím rozpisovať a ukladacích priestorov v interiéri je taktiež postačujúce množstvo. Chýba mi akurát osvetlenie interiéru vzadu kde často chýba. Sedačky sú v celku pohodlné aj na dlhšie cesty. Sú primerane tvrdé a aj ich spôsob nastavenia je rozmanitý. Dokážem si tam nájsť správnu polohu ja s cca 180 cm ale problém nemajú ani menší ľudia. Mám skúsenosť že sa pohodlne usadí aj žena so 153 cm bez toho aby mala problém bezpečne ovládať auto a stláčať pedále celou nohou, ako to bohužiaľ nieje zvykom u každého auta týchto rozmerov. Výhľad šikmo vpred trosku znemožňuje hrubý stĺpik ale dá sa na to zvyknúť. Priestoru je ako na predných tak aj na zadných sedadlách dosť. Za plus dávam aj samotnému plynovému pedálu, ktorý je pohodlný na dlhé cesty kedže si človek oprie celú nohu. Riadenie je pomerne ľahké a presné i keď zaradenie spiatočky nemá vždy jednoznačný doraz. Jedna z chorôb na octáviach je pískanie okien ktoré sa elektricky sťahujú. Je to teda dosť nepríjemné ale zvyčajne to stačí namazať. Kúrenie. To je v octávkach veda sama o sebe hlavne ak vlastníte dieslovu verziu. Okrem toho že v zimných mesiacoch ventilátor nepekne píska kým sa zohreje a vyžaduje časté mazanie, kým sa zohreje vzduch v aute je to pohroma a trvá to celú večnosť. Dovolím si len pre porovnanie viem že toto je o octávii ale predtým som vlastnil peugeot 406 2,0 HDI cesta z domu do prace 9km. Pri príchode (-10) teplota motora 90 a v aute horúco, no pri octávii je to tak 65 a v aute sa len začína kúriť. Toto by škodovka mohla domyslieť. Vlastním ju rok a v podstate už druhú zimu čiže sa s tým učím žiť.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Motor je jeden z tých najspoľahlivejších i keď PD hlavne hlukom značne zaostáva hlavne za CR. Motor má slušný ťah a aj tá spotreba je super myslím vzhľadom na rozmery auta. Ja jazdím kombinovane za 5,8 v zime a 5,5 v lete a cestovanie sám alebo 5-ti v aute je tak 50:50. Pri ceste na dovolenku som urobil 4,9 (140 km/h) a to auto nepodtáčam, lebo si myslím že to zdravé nieje už len kvôli dvojhmote ktorá sa pod 1500 ot. trápi a ničí ju to. Ako nech sa na mňa nikto nehnevá ale rečiam že má kombinovanú 3,5-4,0 l neverím a asi to bude tým ze neverím palubným počítačom a dávam prednosť klasickému rátaniu, prípadne rozumnej apke v telefóne. Ak má motor čo potrebuje tak sa odvďačí. Musím vyzdvihnúť zimné štarty, sú super aj pri -30 minulý rok som štartoval „na šupu“. Čo sa týka prevodového ústrojenstva ja osobne veľký rozdiel medzi 5 a 6 kvaltom (5 v M5 a 6 v M6) nevidím. Trosku som to tak pozeral octavia so 6-tkou ma pri 100 km rýchlosti zhruba tie isté otáčky ako ja keď mám zaradenú 5-ťku, ale pri diaľnici by sa určite zišiel ešte aj šiesty prevodový stupeň, ale nie ako u klasickej 6-tky ale 6-tka na klasickú 5-tku. Ale i na to všetko si myslím ze je to zladené v pohodičke.
Podvozok, brzdy a riadenie
Podvozok je trošku tvrdý ale chápem zámer. Tie kilá z plného kufra treba previesť bezpečne, ale za následok to potom má nervózne poskakovanie v zákrutách ak je clovek prázdny hlavne ak sa v zákrute nachádza mierny skok alebo nerovnosť. Výrobcovia mohli trosku myslieť aj na to že človek ide aj sám v takom aute a mohli tomu prispôsobiť tuhosť náprav napríklad tlačidielko na to či je auto naložené alebo či človek cestuje sám a chce komfortnejšiu jazdu. Na druhej strane sa auto aspoň prílišne nenakláňa a snaží sa si držať stopu, i keď pri nenaloženom aute a ťažkej nohe si treba dávať pozor. Hluk. To je téma pri ktorej sa asi tvorcovia Škodovky veľa nepozastavovali. Mám momentálne obuté fuldy ecocontrol hp z hlučnosťou 68 ale je to des. Možno som náročný, ale na odhlučnenie sa fakt vykašlali. Predtým som obul fortuny čo som mal k autu tak som myslel že mi odišli ložiská. Samozrejme v servise mi povedali že všetko je ok tak som zmenil pneu (aj tak už bolo treba) trošku sa to zmiernilo ale žiadna sláva. Take 17-ty alebo 18-tky by boli fajn, ale vzhľadom na hluk a tvrdosť podvozku je tažké sa rozhodnúť či účel, alebo krása a každý rok dávať dokopy podvozok kvôli naším cestám. K brzdám nemám žiadne výhrady brzdia v celku schopne a ani po dlhšom brzdení som nezaznamenal znížený účinok. Riadenie nieje zbytočne preposilňované, čiže sa s tým dá jazdiť dobre ako po meste tak i po diaľnici.
Poruchy a skúsenosti
Tak ako každý kto kúpi jazdenku musí vychytať pár chýb. Najskôr to bola rezonujúca remenica na alternátore potom som si všimol pribúdanie oleja a tu začala veda. Najskôr najlacnejšia varianta pretesnenie vstrekov, kedže olej môže pribúdať preto že tam ide nafta. vstreky pretesnené a olej pribúdal aj tak. Ciže ostáva čerpadlo. Aby toho nebolo málo, tak mi začalo triasť motorom keď bol studený. Počítač odhalil chybný jeden vstrek a snímač otáčok. Ale mám to chvalabohu za sebou a momentálne si na inú poruchu nespomínam. Ale ak mám pravdu povedať som rád že mám škodu už len kvôli cenám ND pretože s peugeotom sa to nedá ani len porovnať.
– ceny ND – využitie – priestrannosť – spoľahlivosť – Spotreba (pomer k veľkosti auta) |
– Hluk od kolies – Ceny jazdeniek – Účinnosť kúrenia |