Peugeot 206 1,1i (44 kW), 3d.

Publikované: 22. marca 2013 Autor: Kategórie: 206, Peugeot

Detaily o vozidle

Rok výroby:2002

Palivo:Benzín

Karoséria:Hatchback

Prevodovka:Manuálna (5 st.)

Stav tachometru:143 000 km

Nájazd s vozidlom:137 000 km

Spotreba:5 l/100 km

Interiér a exteriér

 

     Pridám svojou trochou informácii k tomuto modelu pre väčší rozhľad kupujúceho a skvalitneniu už aj tak vysokej úrovne tejto stránky.

     Vyše roka jazdím na rodinnej 206-tke, ide o model s motorom 1,1i, 44kw, 3dv., rv. 2/2002 (predfacelift) v základnej – oholenej verzii (čierne nárazníky, bez posiľovača riadenia, bez ABS). Auto sa do rodiny kúpilo priamo od prvého majiteľa (dôchodcovský manželský pár) ako ročné s 6000km na tachometri. Bolo prakticky nové a nevyužívané, do rodiny kúpené pre mladú ženu na bežné dochádzanie do roboty vzdialenej cca 20km.

     Interiér celkovo hodnotím s ohľadom na  daný rok výroby a dobu kedy vznikol  veľmi dobre, samozrejmosťou  je prítomnosť výhradne tvrdých plastov a lícovanie (dnes síce na inej úrovni) hodnotím taktiež dobre :).  Musím vyzdvihnúť výhodu použitých plastov – ani po rokoch nevyzerajú zle a  lacno.  Dizajn palubnej dosky rozhodne nieje tuctový či fádny a moje oko poteší pri každom pohľade naň. Kladne hodnotím dostatok miesta pre mňa vpredu(nad hlavu, ramená aj na nohy), dokonca si za mňa bez problémov sadne nežnejšie pohlavie a nebude mať nedostatok miesta na nohy či hlavu (vzadu má nová 208-čka na hlavu menej a na kolená o trochu viacej miesta kvôli vyššiemu posedu) . Celkovo vzdušnosť a priestrannosť interiéru na túto veľkostnú kategóriu je  super. Kufor síce tabuľkovou hodnotou 245 litrov neohúri, ale je kubický a dobre využiteľný. Navyše po odmontovaní krycieho veka umožní využiť kufor až po strechu a teda umožní napr.  nabaliť bez väčších problémov  batožinu pre 5 cestujúcich na týždeň aj so zimnými kabátmi či bundami. Z nedostatkov interiéru,  ktoré mne osobne nevoňajú spomeniem ozývanie a rezonovanie plastov v interiéri pri nižších a mínusových teplotách, menej pohodlní mäkké sedačky na dlhé trate bez bočného vedenia – maximálne hodina a pol sedenia bez problémov (mám 90kg, 188cm a len ako dodatok zadné sedadlá sú tvrdšie a z toho dôvodu aj pohodlnejšie), ďalej nepodarený – poruchový systém sklápania a odsúvania sedadiel prvého radu a prijal by som koncernový šuflík na odloženie vecí pod rádiom. Odkladacie priestory sú síce dostatočné, ale jeden naviac zo zvyku by potešil.

     Dizajnu exteriéru ako celku udeľujem rozhodne veľké plus, pretože nielen v čase vzniku modelu ale aj teraz po rokoch vyzerajú 206-tky stále skvele. Neraz sa pristihnem, ako sa nevedomky otáčam po nejakom zachovalom kúsku. A to ani nehovorím o tom, že sa vzhľad dá za malú investíciu ešte vylepšiť.  Naopak daňou za dizajn sú trocha menšie bočné spätné zrkadlá (na druhej strane sú fakt chutné).  Kladne hodnotím aj predné svetlomety, ktoré ma príjemne prekvapili dobrým rozmiestnením svetelného kužeľa, slušným výkonom pri použití kvalitných žiaroviek a to ani nedisponujú čírou optikou.

     Toto auto má viacero chýb  ale všetky mu ľahko odpustím pretože ma svojím milým, nezameniteľným a nestarnúcim „lookom“ jednoducho dostalo a to aj napriek prvotnému odporu k tak „babskému“ autu.

 

 

Motor a prevodové ústrojenstvo

     Motor môžem stručne charakterizovať takto: podarený, kultivovaný, tichý, spoľahlivý a úsporný.  Vďaka osem ventilovej konštrukcii ožíva už pri 1500 otáčkach a francúzsky ležérne=pohodlne (nie je to nedostatok, jednoducho od 44kw a 95Nm nemožno očakávať zatlačenie do sedadla) zaberá spod 2000 otáčok. Pri motore ešte chvíľu zostanem, pre svižnejšiu jazdu (u nenaloženého auta) je potrebné motor držať nad 2500 ot/min, kde sa od 3000 ot/min snaží v rámci svojich možností ako sa len dá až do maxima, tento motor je ale zbytočné vytáčať jednak z dôvodu jeho konštrukcie a zadruhé – svoju najkrajšiu tvár ukazuje do 4000 ot/min . Osobne s ním jazdím mesto/prímesto pri malom zaťažení (max 2 osoby a niečo v kufri) na nízke otáčky 1500-2500 ot/min. – ako na dieseli, pri vačšom zaťažení (4-5 osôb a plný kufor, vyššie rýchlosti do 110km/h) od 2200 do 3300 max 4000 ot/min. Možno som zbytočne podrobne rozobral priebeh výkonu, no odrazí sa na výslednej spotrebe, ktorá je viac ako uspokojivá. Meraná je pomerom prejdenej vzdialenosti k natankovanému palivu (aj tak nemá palubný počítač) a výsledné hodnoty sa pohybujú od 4,5l do 5,2l v lete a 5l až 6l v zime pričom maximálna spotreba 6l sa dosahuje v meste pri krátky trasách, častom štartovaní a hlbokých mrazoch. Samozrejme spotrebe a dynamike pomáha aj pohotovostná hmotnosť len 917kg.  

     Viac ako nepresné radenie s vôľami mi prekáža občasný problém so synchronizáciou prvého a spiatočného stupňa (v zime po štarte kedy nieje prevodovka ešte poriadne premazaná),tiež má navyše pomerne veľký rozdiel medzi odstupňovaním 1. a 2. prevodového stupňa (niekedy je potrebné zbytočne vysoko vytočiť motor na prvom stupni, napr. do kopca pri obsadenom vozidle). Inak je odstupňovanie prispôsobené možnostiam motora  pre bežné jazdenie do 110 km/h. Na vyššie rýchlosti prevody logicky primárne neboli stavané.

 

 

Podvozok, brzdy a riadenie

 

     Podvozok je asi najvačšou slabinou modelu čo sa týka prenosu rázov do volantu, hluku, (záleží od použitých pneu) či jazdných vlastností a stability. Pre každodenné jazdenie plne postačuje, dodá potrebnú istotu, ale športové vlastnosti tu nehľadajme.  

     To isté platí aj o brzdách, ktoré majú pre bežné jazdenie dostatočný brzdný účinok, aj po opakovanom brzdení, no po intenzívnom brzdení napr. počas zjazdu z horského priesmyku s plne naloženým autom  účinok vädne a dochádza k prehrievaniu (extrémny prípad, ktorý bežne nevznikne).

     Riadenie bez posiľovača má výhodu vynikajúcej spätnej väzby, naopak pri parkovaní je nevýhodou vysoký počet otáčok volantu medzi krajnými polohami, čo zťažuje parkovanie.

 

Poruchy a skúsenosti

     Do ruky sa mi pežotka dostala ako 9 a pol ročná s asi 118 000km a za ten čas vyžadovala len štandartný servis ako výmeny oleja (35eur) a filtra (10e) raz ročne, vzduchový filter (8e) na saní podľa potreby, jedenkrát boli menené rozvody (90e), takisto aj predné brzdové obloženie (40e) a batéria (60e). Samozrejmosťou je kúpa letných a zimných pneumatík podľa potreby(40e/ks), podotknem len, že originálne letné pneu Pirelli P3000 držali 7 sezón, pričom jazdné vlastnosti mali na veľmi dobrej úrovni a hluk odvaľovania bol minimálny. Viac nákladov nepotrebovala. V interiéri (ako už recenzia spomína u troj-dverového variantu) odišla po pár rokoch aretácia posunu sedadla pri sklopení na vodičovom sedadle a keďže v autorizovanom servise za celý nový systém pýtali asi 7000Sk, situáciu vyriešil domáci kutil za minimálne náklady. Výsledkom je zachované sklápanie sedadla páčkou, len posuv sedadla nutno urobiť manuálne páčkou spredu. Iba dodám že sklápanie sa nevyužívalo zrovna často. Po nejakej dobe nastal rovnaký problém aj u spolujazdcovho sedadla – totožná oprava. Takisto nás postihol problém s ľavou páčkou pod volantom(choroba 206tiek), ktorá sa prejavila zmenšením odporu  pri zapnutí ľavej smerovky. Zapnutá ľavá smerovka drží bezproblémov, problém nastane pri zapnutej pravej smerovke (páčka v hornej polohe) a vrátení volantu do rovného smeru, kde páčka nezastaví v strednej “medzi” polohe ale padne až do dolnej, čím aktivuje ľavú smerovku, ktorú treba rukou vypnúť. Problém nebol doteraz vyriešený jednak z dôvodu vysokej ceny nového modulu – pre mňa kus plastu (pôvodne 350eur, ponovom za priaznivejšiu cenu 100e) a podruhé pravdupovediac po prvotnom nadávaní si človek zvykne a ako som sa už pristihol, ani to nevnímam a pri presadnutí do iného auta tik ostáva. 🙂 Toľko k poruchám a nákladom za dobu pokiaľ som pežotku dostal ja. Autíčko už ale nieje najnovšie a tak sa prejavila aj ďaľšia choroba tohoto modelu.  Konkrétne prichytenie zadných pozdĺžnych ramien nápravy na priečny nosník skrz ihličkové ložisko získalo nadmernú vôľu a kolesá skĺzli to tvaru A. Prejavilo sa to na jazdných vlastnostiach v rýchlostiach nad 70km/h hlavne v zákrutách ale aj pri prechádzaní cez vyjazdené koľaje, kde vďaka vôli kolies do pravej a ľavej strany (jednoduchá skúška u zdvihnutého auta zapáčením o zadné rameno páčidlom) kolesá menili uhol natočenia. Do opravy nastala dokonca jedna krízová situácia počas dokončenia obiehania kamiónu pri 110km/h a plnom obsadení, kde pri prudšom zaradení späť do jazdného pruhu cez vyjazdené koľaje auto vyšlo z optimálnej jazdnej stopy z dôvodu vychýlenia zadných kolies. Vodič-začiatočník by mal asi problém túto situáciu zvládnuť.. Oprava nápravy v autorizovanom servise by znamenala výmenu za slušných 1700eur, so zľavou po pripomienke, že toľko pomaly nemá hodnotu ani to auto cena 1300e. Aj tak veľa. Po hodinovom rozhovore vysvitla ešte možnosť repasu.. odporučili mi servis až u naších susedov v Humpolci s tým, že tam zabezpečia aj správnu geometriu. Cena repasu 350eur, ročná záruka, robota a prístup veľmi dobrá (teraz po premeraní geometrie stále drží). Navyše pri kontrole zadných bŕzd zistili olejové valčeky pohybujúce obložením pred koncom životnosti a tak ich vymenili plus privarili odlomený koncový držiak výfuku (50eur). Podľa zistení sa repasy robia od 250euro ale šlo mi o dobre spravenú robotu a teda hlavne správnu geometriu. Po ďaľšom polroku používania (pri 133 000km)  sa začalo ozývať pukanie pri točení volantom (opotrebované horné uloženie tlmičov – 80e) a samotné predné tlmiče (ešte originály) tiež doslúžili (120e). Ceny sú vyššie z dôvodu použitia kvalitných náhradných dielov. Zarovno týmito problémami sa porúčal aj ľavý vonkajší homokinetický kĺb a tak sme schválne použili drahší (100e) pre zvýšenú životnosť, ale asi sme narazili na chybný kus keďže bol o 4mm dlhší ako pôvodný (vymieňal ho iný automechanik ako obvykle a nechápem ako si to nevšimol, lebo 4mm na zálise sú evidentné, navyše pri spätnej montáži spodného ramena musel vynaložiť veľkú silu aby ho namontoval) každopádne dlhší kĺb odtláčal motor a prevodovku (zistené pri zdvihnutom aute a točení kolesom) čo spôsobilo rosenie spoju medzi motorom a prevodovkou navyše sa rozbila celá ľavá poloos (120e). Spolu s týmto “väčším” zásahom sa menil aj olej, filter olejový aj vzduchový a zistil som, že táto oholená verzia bez výbavy neobsahuje  palivový filter (auto 9 rokov jazdilo na ukrajinský benzín-motor ako nový), pretesnila sa olejová vaňa(dlhodobo rosila),výmena oleja v prevodovke a brzdovej kvapaliny, spodného ľavého ramena (opotrebovaný čap-50e), nové kotúče (pôvodné originály veľmi zhrdzavené, brzdila približne polovica brzdnej plochy – 40e), predné brzdové obloženie (z dôvodu výmeny nových kotúčov pre správny zábeh, predošlé ešte neskôr poslúžia – 40e) .  Tento rok sa k výmene oleja a filtrov pridajú aj tyčky predného stabilizátora, nakoľko sa po zime začali ozývať.  Toľko k celkovým nákladom za vyše 11 rokov spokojného používania, nikdy nás nenechalo stáť na krajnici a štartuje na šupa aj v -25 stupňových mrazoch (zima 2011/12 či 12/13)

     Na záver spomeniem výbornú antikoróznu ochranu karosérie. Taktiež znížený počet porúch je možno zapríčinený slabou výbavou a teda absenciou centrálneho zamykania, ABS, klimatizácie či posiľovača riadenia..

 

 

 

dizajn

priestor v kabíne

podarené motory 1.1i, 1.4i a 1.4 HDi

dobre využiteľný kubický kufor

spotreba

dizajn

prevádzkové náklady

 

 

 

pazvuky interiéru

priemerný podvozok a brzdy

nepohodlné sedadlá na dlhšiu jazdu

nižšia životnosť zadnej nápravy (cca 120-150 000km)

 

 

 

 

Hodnotenie

Spoľahlivosť
Jazdné vlastnosti
Spotreba a prevádzkové náklady
Servis a ND (cena, dostupnosť)
Celková spokojnosť s vozidlom

 

Galéria

 

9 komentárov

  1. zolky 22. marca 2013 10:46
    Odpovedať

    Pekný a zaujímavý článok. 206-ky boli vždy populárne a ešte stále sú. Neuvažoval si dať do farby karosérie nárazníky a späťák? Nech slúži ešte minimálne raz toľko.

    • laky 22. marca 2013 12:48
      Odpovedať

      Uvažoval, ani nevieš koľkokrát… stroskotalo to ale po vizuálnej stránke, kedy by novo striekané diely boli predsa iného odtieňa a bolo by to vidno.. nehovoriac o tom, že by som musel kúpiť nové nárazníky, späťáky, lišty a kľučky (tieto by striekané nevyzerali dobre, ak by to vôbec šlo) a s ohľadom na trhovú cenu auta pre potencionálneho kupujúceho sa to jednoducho neoplatí, tj. cenu auta to moc nezdvihne..uisťujem sa aj tým, že teraz vyzerá ako malá panda 😀 😀

  2. begbeee 22. marca 2013 20:09
    Odpovedať

    Dobrá recenzia.
    Pre 206-ky som mal vždy slabosť, sám som o jednej uvažoval. Keďže si auto zrejme „zdedil“ nemal si moc možností výberu, ale napr. do 1.1 by som ja nešiel nikdy, ani do mesta. Sám mám 3-dverové auto aj keď o triedu vyššie, ale nosiť 4-5 ľudí na takú trasu je týranie pre auto aj nich 😀

    Inak super autíčko o ktoré sa dobre staráš, prajem veľa šťastných kilometrov 😉

    • laky 22. marca 2013 21:41
      Odpovedať

      Presne ako píšeš, nemal som možnosť výberu ale neľutujem, Pár známych má motorizáciu 1.4i 55kw a po meste jazdia za 7 litrov, pritom rozdiel v dynamike nieje tak veľký aby vyvážilo spotrebu.. inak dosť ľudí sa divilo ako je ten motor živý a tipovali práve spomínanú 1.4i. S týraním máš pravdu, je to hlavne mestské/prímestské autíčko a spomínané jazdy boli na neho dosť, no v tej dobe najlepšia možnosť, asi aj preto si vyslúžilo u spolucestujúcich prezývku „capi di tutti capi“ 😀 😀

  3. begbeee 23. marca 2013 8:21
    Odpovedať

    Inak bohovi sa mi páči voňavý stromček v kufri.
    Túto vychytávku zavediem aj ja 🙂

    • laky 23. marca 2013 13:57
      Odpovedať

      😀 tak to je dlhý príbeh :D:D ..je tam už z recesie niekoľko rokov a neskutočné – stále vonia celý kufor zakaždým keď ho človek otvorí 😀 nechápem…

  4. Mirec68 17. mája 2013 22:09
    Odpovedať

    Tiež máme doma levíčatko 1,1-tku. Kúpené v Áčku ako 4ročné malo najazdených 55000km. Ako ŤZP požívam ako mestské auto namiesto MHD, mesačne 2x lekár, 8x práca a 6-8x nákup v Markete a raz-dva krát návšteva rodiny mimo mesta. Na toto je teda Peugeot 206 1.1 ideálne, spoľahlivé a úsporné auto. Je to miláčik môj aj mojej manželky a keď do neho nasadneme, nezabudneme podotknúť, že po naštartovaní pradie ako mačiatko.

  5. laky 3. septembra 2013 12:43
    Odpovedať

    NA PREDAJ!!! 0944 072 572

  6. laky 29. decembra 2013 1:17
    Odpovedať

    ..už dávnejšie predané..nech ešte dlho slúži..momentálne je doma jedna chuťovka…recenzia možno čoskoro…:)


Pridajte Váš komentár