Fiat Stilo 1.6 16v 76kW Active 3D
Detaily o vozidle
Rok výroby:2004
Palivo:Benzín
Karoséria:Hatchback
Prevodovka:Manuálna (5 st.)
Stav tachometru:60 000 km
Nájazd s vozidlom:5 000 km
Spotreba:7 l/100 km
Interiér a exteriér
Fiat Stilo. Talian. A poriadne temperamentný.
Keď som hľadal moje prvé auto, Stilo bolo absolútne mimo môjho záujmu, prioritou bol Ford Focus. Našiel som však veľmi zaujímavú ponuku a dá sa povedať, že som narazil na cukrík v pravom slova zmysle. Málo jazdené (55 000 km), garážované a udržiavané auto nemohlo uniknúť mojej pozornosti. Keďže auto bolo po tragicky zosnulom človeku, dostal som navyše množstvo vecí súvisiacich s autom (ešte nejazdené zimné R15 na plecháčoch, orignál Fiat alu disky R17 s prakticky novými letnými 215/45, GPS, zásobu oleja, stieračov a nejakú autokozmetiku). Nič prevratné, teda okrem obutia, ale poteší.
Po obhliadke bola ruka v rukáve.
Interiér v talianskych autách bol vždy top trieda. V prvom rade by som zdôraznil skutočne veľké množstvo praktických odkladacích priestorov, najmä tie menej tradičné, typické pre Stilo. Úložný priestor v oboch dverách je veľký a má vytvarovaný priestor na 0,5-0,7L fľašu, čo je mimoriadne praktické. Spomenul by som ešte netradičnú poličku pod stropným osvetlením (parádna vec na vreckovky, či mobil) a 2 skrinky spolujazdca: spodná je tá, ktorú všetci poznáme zo všetkých áut, osvetlená a kto nevie o vrchnej, ani si ju nevšimne. Tá je klimatizovaná a pojme 1,5L fľašu, pri troche šťastia s tvarom aj 2L. Plasty v zime, pri veľkých mínusoch mierne vŕzgali, oceňujem bezúdržbovosť palubnej dosky nakoľko jej povrch je drsný a nechytá – alebo nevidno – tam žiadny prach. Sedačky sú dobre tvarované so slušným bočným vedením, na šoférovej strane aj s možnosťou výškového nastavenia. Po sklopení sedačky pri nastupovaní dozadu si pamätá všetky nastavenia, aj keď vzadu skoro nikoho nevozím, auto využívam na cestu do práce a na výlety s priateľkou. Okrem toho priateľka má Citroen C4, ak je predpoklad, že treba brať viac ľudí, bere sa ten. Čo sa týka ergonómie ovládacích prvkov, som maximálne spokojný, chýba mi multifunkčný volant, ale vzhľadom na absenciu tempomatu to nie je žiadna tragédia. Palubný počítač a automatická klíma je prehľadná s oranžovým podsvietením, ktoré neoslepuje ani v noci a jej nastavenia sú veľmi intuitívne. Stilo je auto kategórie Golf IV, Octavia a podobne, priestor v kabíne v trojdverom modeli je preto kráľovský. Skutočne pri mojich 185 cm mám problém dosiahnuť do skrinky spolujazdca či otvoriť spolujazdcov dvere. Spomeniem ešte vychytávky s akými som sa pri inom aute nestretol: funkcia follow me home, svetlomety ostanú svietiť v 30-60-90-120 sekundovom intervale aj po zhasnutí motora a uzamknutí auta. Nastavuje sa to jednoduchým pritiahnutím páčky po vypnutí motora. Druhá parádna vec je, že ak pridržím diaľkové ovládanie o pár sekúnd dlhšie dôjde spolu s odomknutím vozidla aj k automatickému stiahnutiu okien resp. ich vytiahnutiu pri uzamknutí.
Exteriér , ľudovo povedané vzhľad, má aj po rokoch neodolateľný šmrnc. Negatívny prelis kapoty, agresívna predná maska, hmlovky decentne zabudované do svetlometov. Nehovoriac o tom, že ide o jeden najsexi – ak nie vôbec najsexi – zadok áut jeho generácie. Samozrejme, kto pozná model Stilo, vie, že toto platí len o 3-dverovom modeli.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Benzín, 1.6 16v a čosi vyše 100 koníkov pod kapotou.
Je to taliansky motor, čo spomínam preto, lebo do Stíl sa montovala neskôr (2005+) aj nemecká 1.6-ka, ktorá sa ale nakoniec ukázala ako nespoľahlivá. Na motor si nesťažujem, benzín 1.6 je presne to čo som zháňal a dostal som presne to, čo som očakával. Z charakteru motora (atmosféra, benzín, 16v) vyplýva, že ak chceme výkon, treba ho točiť nad 3000 ot./min. Výkon a dynamika sa dostavuje od 3000 – 5500, s maximom krúťaku pri 4000 ot./min. Komfortne sa dá jazdiť v otáčkach 2000,2200 – 2700 ot./min. Pri 90 km/h rýchlosti na päťke točí 2500 ot./min. Motor je hlučný, zvuk preniká do kabíny, toto sa súdruhom v Taliansku práve nepodarilo. Spotreba mi cez zimu vyšla 7,4l/100km. Na leto dám 17-ky a jazdiť budem určite svižnejšie, čiže pokles veľmi neočakávam. Spotreba nikdy nebola silná stránka Stila, v tej dobe i dnes 1.6-ky jazdia aj o liter menšiu spotrebu. Meriam ju klasicky po starom, do plnej nádrže, ale palubák ukazuje pomerne presne – odchýlka maximálne 2 deci. Čo sa týka prevodovky tak som spokojný, sprevodovanie je tak akurát, možno trochu chýba 6. kvalt, ktorý je vo všetkých ostatných motorizáciách. Pocitovo je spojka tvrdá, tak to mám a rád a šalt-páku ide radiť ľahulinko, doslova 2 prstami. Je pomerne dlhá, ale presná.
Podvozok, brzdy a riadenie
Podvozok je pomerne tvrdo, športovejšie naladený. Schválne píšem športovejšie, lebo to žiadny športiak (Abarth) nie je – hoc dobre klame telom. Z charakterku podvozku vyplýva, že zadok na nerovnostiach slušne odskakuje. Negatívum je pomerne nízka svetlá výška, nechápem maníkov, čo si ho ešte znižujú.
Brzdy sú kotúčové vpredu aj vzadu, čo hodnotím samozrejme kladne.
Riadenie je o zvyku, pretože je pomerne preposilované. Situáciu dokáže zhoršiť/zlepšiť (záleží od uhľa pohľadu) funkcia City , ktorá je určená do mesta a ešte zvyšuje účinok posilovača riadenia. Priznám sa, že je to super pri parkovaní, volant sa dá točiť doslova malíčkom, ale začína to byť nekomfortné akonáhle zaradíte čokoľvek inšie ako 1. stupeň alebo spiatočku.
Poruchy a skúsenosti
Klop-klop, autíčko peniaze na servis zatiaľ výrazne nepýta. Menil som rozvody (175€ aj s prácou) a momentálne je v riešení klasická stilácka chyba Airbag Failure. Je to otravné, po každom naštartovaní 2x zapípa chybová hláška, čo treba ručne vypnúť tlačítkom Mode a zostane svietiť kontrolka. Kto čo i len prešiel okolo Stila, vie o čom hovorím. Riešenie je pomerne jednoduché, problém je, že to treba riešiť na každom Stile. Auto mi momentálne mierne ťahá ku stredu, uvidíme po kontrole v servise. Môžem ale za to krivdiť autu pri našich cestách? O mesiac idem meniť čelné sklo, ktoré má prasklinu v zornom poli (120€ aj s prácou), rovno by som dozadu nechal nahodiť aj fólie. Okrem toho ma čaká v dohľadne dobe aj výmena výfuku, ktorý umiera na koróziu.
vzhľad ani po rokoch neomrzí priestranný interiér s množstvom úložných priestorov bohatá výbava aj pri najnižšej verzii modelu motor je spoľahlivý a v rámci kubatúry aj dynamický
|
elektronika vyššia spotreba vyššia hlučnosť výmena prednej žiarovky je takmer nemožná
|
Hodnotenie
Galéria
Pekná kara, veľa bezproblémových km prajem 🙂