Škoda Fabia 1.4 16V Comfort, 55kW (75PS)
Detaily o vozidle
Rok výroby:2003
Palivo:Benzín
Karoséria:Kombi
Prevodovka:Manuálna (5 st.)
Stav tachometru:149 000 km
Nájazd s vozidlom:35 000 km
Spotreba:6,1 l/100 km
Interiér a exteriér
Vozidlo už síce nevlastníme, ale mal som možnosť ho poriadne spoznať a preto by som sa rád podelil s mojimi skúsenosťami. Auto sme vymenili za Škodu 120L a vtedy bola pre mňa takáto klasická Fabia veľkým luxusom. Od začiatku sa mi páčila verzia kombi a k tomu sme ju kúpili v kráľovskej modrej, ktorá nádherne žiari na slnku. Jediná nevýhoda spočíva vo viditeľnosti škrabancov. Za nie celkom vydarené považujem spätné zrkadlo na vodičovej strane, ktoré je dosť malé a esteticky tiež nevyzerá práve najlepšie.
Keďže sa jedná o malú triedu, ktorá mala byť dostupná pre bežných občanov, Fabia dostala celkom jednoduchý interiér s množstvom plastu. Náš exemplár zišiel z výrobnej linky s výbavou Comfort, no v dnešnej dobe sú autá vybavené lepšie v základe, ako vtedy vo vyššej. Svedčí o tom aj fakt, že okrem bežných, dnes už samozrejmých doplnkov tu dokopy nie je nič. Pochvaľujem dizajn čalúnenia sedadiel, ktoré sú podľa mňa oveľa krajšie, ako sedadlá z Fabie Elegance. Oproti základu sa tu naviac nachádza palubný počítač, elektrické ovládanie predných okien, chrómované vnútorné kľučky dverí, už spomínané krajšie čalúnenie, regulácia osvetlenia palubovky, 4 airbagy. V aute sa nachádzalo rádio s MC, ktoré sme neskôr vymenili za iné a chýba klimatizácia. Vpredu je miesta habadej, zadní cestujúci už taký komfort nemajú. Urastenejší určite budú mať problém s miestom na nohy, resp. kolená. Zadné sedadlá sú ideálne pre dvoch cestujúcich. Traja už budú mať pocit nepríjemnosti.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Pod kapotou pracuje azda najlepší zážihový agregát, ktorý montovali do Fabie prvej generácie, 1.4 16V s výkonom 55 kW (75 koní). Motor je svižný, pekne ťahá už od spodných otáčok a spotreba je na úrovni 5.3 – 6.5 v závislosti od štýlu jazdy. Naviac treba skonštatovať, že je maximálne spoľahlivý. Sem-tam sa rozsvieti kontrolka elektroniky motora, ktorá väčšinou sama zhasne. Stačí auto trošku prevetrať. Jedná sa o motor s menším objemom a preto nemôžeme čakať žiadne zázraky pri vyšších rýchlostiach. Tam už stráca dych a ručička tachometra sa zastaví niekde pri 170 km/h. Tento motor však osobne považujem za mimoriadne vydarený a keby som kupoval ešte raz Fabiu prvej generácie, moja voľba by padla opäť na model s týmto motorom.
Pochvalu si zaslúži aj prevodovka, ktorá pracuje vynikajúco. Vo vozidle sa nachádza malá radiaca páka, ktorá skvele padne do ruky a ľahko ňou zaradíme požadovanú rýchlosť. Toto v Škodovke naozaj vychytali a ak by som porovnal komfort radenia s Octaviou alebo Alteou, tak musím uznať, že toto najmenšie a najlacnejšie auto z týchto troch má najlepšiu prevodovku.
Podvozok, brzdy a riadenie
Pri tomto odseku opäť nemôžem nič iné napísať, len fantázia. Karoséria je tuhá, podvozok vozidla je veľmi dobre prepracovaný. V zákrutách sa nakláňa minimálne a vodič má pocit maximálnej bezpečnosti. Na volante je dobre cítiť správanie predných kolies a nerobí problém ani náhla zmena smeru jazdy. Podvozok poskytuje vodičovi absolútnu kontrolu nad vozidlom.
Vpredu sa nachádzajú kotúčové brzdy, vzadu bubnové. Zadné kotúčové sa montovali iba na modely s motorom 1.4 16V s výkonom 74 kW, 2.0 MPI a všetky 1.9 TDI. Brzdy fungujú výborne a za slušný čas dostanú vozidlo do pokojového stavu. K riadeniu ťažko napísať niečo negatívne. Spolupráca podvozku a prevodovky poskytuje vodičovi zážitok z jazdy.
Poruchy a skúsenosti
Za ten čas, čo sme auto vlastnili, neboli absolútne žiadne problémy s motorom. Ten pracoval ako hodinky a pracuje dodnes. Pri predaji mi bolo veľmi ľúto, lebo auto slúžilo veľmi dobre, ale teraz ho vlastní známy z tej istej obce, takže ho aspoň mám pod dohľadom. Čo by som mohol spomenúť bolo nefunkčné odomykanie a zamykanie dverí diaľkovým ovládačom na vodičovej strane. Ďalšou nepríjemnosťou bolo zatekanie vody pri zadných dverách. My sme to neriešili, nakoľko to ešte bolo celkom únosné, predpokladám však, že pre odstránenie problému stačilo vymeniť tesnenie dverí.
Uvedené poruchy boli dokopy všetky, ktoré sa nám vyskytli a nemuseli sme riešiť žiadne ďalšie nečakané opravy. Aj z tohto vyplýva, že je auto mimoriadne spoľahlivé a moje skúsenosti sú veľmi pozitívne. Ak niekto uvažuje nad kúpou takéhoto vozidla, môžem ho iba podporovať. Údržba je lacná a náhradné diely nie je problém zohnať. Navyše v ponuke je obrovský výber jazdených áut.
– výborný, spoľahlivý motor – lacné a dostupné náhradné diely – vysoko účinné svetlomety – krátke a presné dráhy prevodovky – výborný podvozok
|
– pomerne slabá výbava – málo miesta vzadu – menšie spätné zrkadlo na strane spolujazdca |
Hodnotenie
Galéria
Kto toto písal??? To už dnes robí redaktora každý kto niekedy šoféroval? Mám fabiu 13 rokov a už mi aj ostane keďže sa ju neoplatí predávať. Tiež ju mám rád, ale napísať že podvozok je veľmi dobre prepracovaný je kacírstvo. Podvozok stoji za h… Jednoduchá zadná náprava dá o sebe vedieť pri každej rýchlejšej jazde a auto je pretáčave ako sv*ňa. Slovné spojenie „pocit maximálnej bezpečnosti“, nemá v článku o fabii čo robiť. O brzdách nebudem radšej konkretizovať nič, proste sú zlé. Nehovoriac o tom že v zime na fabii sa často dostávam blízko smrti, keďže rovnako ako väčšina prvých fabii ani ja nemám ABS….
Nie som redaktor, iba som napísal moje pocity z auta. Mal som možnosť vyskúšať už naozaj veľké množstvo áut a myslím si, že väčšina ľudí potvrdí, že Fabia má veľmi dobrý podvozok a jazdné vlastnosti. Ak máš takéto skúsenosti, tak buď si sa o auto „dobre“ staral a mal by si jeho stav skontrolovať alebo vlastníš Juniora, ktorý má pomaly tenšie kolesá, ako hocijaký bicykel. S tými brzdami je to diskutabilné. Toto vozidlo ABS má a stále tvrdím, že brzdy sú dobré. Prosím, moje slová neber ako urážku, ale to ako charakterizuješ svoje vozidlo, tak by som charakterizoval moju prvú 120L z roku 79.
Stránky Tvojeauto slúžia pre čitateľov Autorubiku, aby mohli napísať svoje dojmy a pocity z vozidiel, na ktorých jazdili. Pokiaľ nesúhlasíte s hore uverejnenou recenziou, nech sa páči, stránky sú prístupné všetkým, môžete sa registrovať a napísať svoje osobné skúsenosti s týmto vozidlom.
Podvozok je v tejto triede obvyklej konštrukcie, teda so vzperami typu McPherson vpredu a vzadu nájdeme torzne pružný priečnik a pozdĺžne vlečné ramená. Naladenie podvozku bolo a ešte stále je špičkové, o čom svedčí aj jeho pokračovanie vo Fabii II. generácie. Vozidlo má relatívne mäkké odpruženie, ktoré poskytuje dostatočný komfort pre posádku. Veľmi dobrá je aj absorbčná schopnosť podvozku na väčšinu našich výtlkov a nerovností, či už pozdĺžneho alebo priečneho tvaru. Samozrejme za predpokladu obutia klasického rozmeru 185/60 R14. Komfortné naladenie neovplyvňuje dobré držanie stopy aj v ostrých zákrutách. Tam sa Fabia nakláňa prekvapivo málo a podvozok znesie aj dosť nešetrné zaobchádzanie s volantom. Pri vysokých rýchlostiach je vozidlo veľmi stabilné a citlivosť na bočný vietor možno hodnotiť ako prijateľnú. Hluk sa tiež prenáša do interiéru v rozumnej miere. …toto je úryvok z testu fabie na tomto servery,takže sa nečuduj,že tvoja sa neoplatí predávať,lebo to fakt musí byť v žalostnom stave aj ked tu píšeš veľmi nízkych prevádzkových nákladoch!
Najskôr sa chcem ospravedlniť za neprimeraný komentár, ktorý hraničí s urážaním… Môj zámer bol hlavne v tom, aby sa potencionálny kupcovia Fabie I nedostali k nepravdivým informáciám o tomto vozidle a že tu ide o subjektívne hodnotenie jedného človeka. Ako som spomínal vlastním Fabiu dlhé roky a toto auto má aj veľké výhody,napríklad veľmi nízke prevádzkové náklady a veľmi dobrá dostupnosť náhradných dielov, ale niektoré fakty uvedené v článku mi naozaj pílili uši…
Inak server Autorubik považujem za jeden z najlepších informačných serverov, pretože je tu všetko napísané jednoducho – pochopiteľne, zároveň je tu všetko rozobraté do detailov a hlavne sú tu uvedené pravdivé a objektívne fakty…
Je to môj osobný názor a keď s tým niekto nesúhlasí, tak sa nič nedeje, predsa každý máme svoj vlastný. Porovnával som auto s inými (väčšími, novšími) a niektoré Fabia bez problémov prekonáva z hľadiska komfortu jazdy.
Moja fabia sa neoplatí predávať, pretože vždy, tzn. aj teraz, je v 100% stave. Keď sa objaví akýkoľvek problém hneď to riešim a investujem toľko peňazí, koľko je treba. Takže keby som chcel aby sa mi vrátila investícia povedzme za posledné 2 roky, musel by som za ňu chcieť aspoň 3000 EUR. Ruku na srdce, kto by dnes dal tri litre za 13 ročnú fabiu so základnou výbavou a 180timi tisíckami km na búde…Takže fabia ostáva doma, pretože taký „bicykel“ sa vždy hodí, keď niekto potrebuje niekam skočiť.
Mcpherson vpredu je úplne super, pretože to je zavesenie ktoré je dostatočne komfortné a veľmi jednoduché na servis. Ale zadný torzne pružný priečnik je proste úplná tragédia. A áno táto náprava sa používa aj na novších Fabiach či Octavkach, ale z toho dôvodu, že je fakt primitívna a hlavne LACNÁ. Proti týmto faktom nič nemám, takáto zadná náprava do takejto triedy auta určite patrí, ale ako tu môže niekto napísať, že podvozok je super mega úžasný??? Veď je to kravina…Rovnako ako je kravina to, že komfortné naladenie neovplyvňuje dobré držanie stopy aj v ostrých zákrutách a že pri vysokých rýchlostiach je vozidlo veľmi stabilné a citlivosť na bočný vietor možno hodnotiť ako prijateľnú. Kraviny…Citlivosť na bočný vietor je tak extrémna že ak idete po diaľnici vo veľkom vetre modlíte sa ruženec…
Mal som popri nej rôzne autá, napríklad Audi A6 4F 3.0 TDi quattro, alebo BMW 5 e60 535d, na ktorých som rovnako ako na fábii nabehal kopec km. Tieto autá s fabiou neporovnávam, to sa predsa ani nedá. Ale tieto autá si zaslúžia prívlastky ako „fantázia“, „pocit maximálnej bezpečnosti“, alebo „zážitok z jazdy“. Ako to môže niekto napísať v článku o Fabii I, veď je to obyčajná lož…
ďalej sa mi hádať nechce…
Hawk
O.K., to o tvojej fabke beriem spat,ale ako píšeš porovnávaš neporovnateľné.A už ked dávaš prívlastky tak fabia može byť „vdačným premiestnovadlom“,ktoré ti nezhnije pod zadkom,v pohode ju uservisuješ a nemusíš sa za nu hanbiť ani po 13 rokoch.
Ahojte Fanusikovia SKODY! Ja si osobne myslim ze tato recenzia je uplny nezmysel, a ako napisal Jakub, ked si chce niekto kupit fabiu a precita si toto, tak si to rozda s BMW 535D niekde na ceste 2. triedy a nestihne sa zaradit a podlahne protiiducemu 40 tonovemu kamionu lebo niekto napisal, ze je to radost z jazdy a podvozok je ako cukor. Lepsie od fabie je uz iba kozmicka lod. este dodam ze prevodovka na fabii 1. generacie je lepsie naladena ako dvojspojkova DSG alebo steptronic ZF8, sranda bokom:-)
HAWK
1. Neviem, či si uvedomuješ, ale porovnávaš malú triedu s vyššou strednou. Ja som nikde nenapísal, že podvozok je oproti BMW rady 5 lepší. Nabudúce skús porovnať rovno s LaFerrari.
2. Neviem odkiaľ si vyhrabal fakt, že kvôli podvozku sa nestihne auto zaradiť. Pokiaľ dobre viem, vo veľkej miere to záleží na akcelerácií, čo je úplne niečo iné.
3. Ako môžeš porovnávať manuál Fabie prvej generácie s DSG???
Tvoj príspevok beriem tak, že si sa nudil a mal si potrebu napísať nejakú hlúposť. Na Fabii som najazdil dosť a dobre viem, aké je to auto, no nedovolím si tvrdiť, že auto dokonale poznám. Ani zďaleka! Ale na základe toho, čo si napísal ty, sa v tom nevyznáš vôbec. Patríš do skupiny profesionálov na písanie komentárov, pritom možno ani nevieš, ako vyzerá prevodovka.
Majo palec hore,
” fabia može byť “vdačným premiestnovadlom”,ktoré ti nezhnije pod zadkom,v pohode ju uservisuješ a nemusíš sa za nu hanbiť ani po 13 rokoch.”
V tomto tvojom výroku, je viac pravdy a objektívnosti ako v celom článku a komentároch dokopy…
v poho,som rád,že sme sa nejak zhodli.Nech ti tá tvoja ešte nejaký ten rok ešte poslúži,ked sa o nu tak vzorne staráš.zdar.
Ja som mal Fabku 1,2 hovno to pojede v 12 „voltovom“ prevedení a v podstate takto. Podvozok v rámci triedy v tej dobe vynikal a v podstate aj dnes sa nemá začo hanbiť. Spracovanie a materiály opäť na vrchole triedy a teraz si dovolím porovnať s novším väčším a drahším Aurisom. Keď som presadol z Fabky do Aurisa mal som pocit akoby boli vyrobené plasty v Aurise z jogurtového kelímku. Motor haťapka opäť neurazil vo výsledku taký priemer. Tu podotýkam, menil som olej každých 10000 a nenaháňal som sa po diaľnici 170 ako zopár hlupákov. Fabku som po rokoch predal a asi po dvoch rokoch sa mi ozval majiteľ a ďakoval ako všetko šlape. Podotýkam dostal odbornú inštruktáž kedy kde a ako. Fábia bola 1,2 HTP 47 kW 2002 a výbava Joy.
Na záver sa vrátim k bezpečnosti ako písal Zolky. Fábia v rámci triedy bezpečná rozhodne je a to ešte aj dnes. Slovo maximálnej by som ale vynechal. Jazdné vlastnosti sú nezáludné, v bežnej prevádzke doslova blbovzdorné a plne vyhovujú úlohe ludového približovadla. Stabilita vo vysokých rýchlostiach (130-140) je naozaj dobrá a to porovnávam so Suzuki swift – to mi prišlo trocha uskákané a neporovnávam s audi A6 a bmw 5. Tie sú stabilné aj pri 200 vke a na takéto rýchlosti haťapka stavaná nie je. Vyzdvihnúť musím aj pasívnu bezpečnosť, laicky sa stačí pozrieť na rozbustnosť prahov a nosníkov. Na pár detailov Fabka I. škodovke rozhodne vyšla.