BMW 5 E34 525 TDS (105 kW)

Publikované: 20. októbra 2016 Autor: Kategórie:

Detaily o vozidle

Rok výroby:1993

Palivo:Diesel

Karoséria:Sedan/Liftback

Prevodovka:Automatická (4 st.)

Stav tachometru:500 000 km

Nájazd s vozidlom:100 000 km

Spotreba:8,5 l/100 km

Interiér a exteriér

Mili Citatelia,

K tomuto autu som sa dostal uz davno a posledne roky ho pouzivam „len“ ako vikendove auto alebo hobby na rozne akcie kde sa da este vychutnat dusa starych aut a vsetko co s tym suvisi… od preciznej kvality, jednoduchej techniky v interieri ako aj motor az po zaujimavych ludi ktori este vedia ocenit „poriadne“ kusy aut. Samozrejme niekto moze hned vytknut, ze vsetko sa kazi a ja tvrdim, ze ano kazde auto ma svoje muchy ale pri spravnom zaobchadzani a pravidelnej udrzbe sa da zivotnost niekolko nasobne zvysit a nakoniec co je uz idealne v dnesnom svete? Nebudem dlho obkecavat a prejdem hned na zazitky a skusenosti s tymto krasavcom v black custom prevedeni.

 

Zacnem exterierom, ktory sa mne osobne velmi paci, kazda linia od hranateho zadku az po „nasraty“ predok dokaze zaujat aj po viac ako 25 rokoch 🙂 cize nie je co dodat a myslim, ze krajsia „5-ka“ este nebola vyrobena. Nehovorim to preto lebo som majitel tejto, ale proste nazory aj ludi ktori maju novsie typy sa vzdy zastanu legendarnej E34 to je proste fakt, ktory nepusti a nech si hovori hocikto co chce :-))) a este pridam na dobu produkcie patril tento baworak k tym naspolahlivejsim a najluxusnejsim automobilom na trhu v danej kategorii za co si odniesol nie jedno ocenenie.

Interier patril na danu triedu k tym luxusnym a co sa tyka funkcnosti po stvrt storoci mozem potvrdit ze aj velmi spolahlivy (male opravy su po takom case samozrejme). Sedenie za volantom je velmi pohodlne a aj bocne vedenie operadla velmi dobre podrzi telo pri sportovej jazde zakrutami. Auto ma vo vybave ABS, klimatizaciu, tazne, palubny pocitac ktory obsahuje teplomer, priemernu spotrebu paliva, aktualnu spotrebu paliva, automat ma na vyber 2 mody a to zimny a sportovy a samozrejmostou su ovladanie okien v elektrike + stresne okno.

 

Motor a prevodové ústrojenstvo

Vykon 105 kW a 260 Nm neocari, ale na danu dobu prudukcie uplne postacujuci. Co chyba na vykone motora to dohana krasna zvukova kulisa 6 valca, ktora je velmi prijemna ba priam az sportova. S autom sa da jazdit aj sviznejsie, ale pri vyssich rychlostiach mu dochadzaju sily, cize nejake konkurencie schopne zavody s novsimi baworakmy na dialnici proste treba ignorovat 🙂 (pri silnejsich benzinakoch alebo m5 alebo nebodaj Alpina som nic nepovedal). Aj tak toto auto opisujem skor ako veteran s dlhorocnymi skusenostami a neskutocnym poctom zazitkov.

Co sa tyka motora ten ma za tie roky nikde nenechal aj ked som mal prasknutu hlavu valcov a vyvrela voda niekolko krat po kupe ale s tym som to kupoval a vedel som o tom – motor sa jednoducho prepol do nudzoveho rezimu a za rychlosti max. 50 km/h som sa dostal do servisu alebo domov co ma velmi potesilo, ze som nemusel riesit odtahovku :-).

Aby som len nechvalil tak musim vytknut jedno negativum tomuto motoru a to je ta HLAVA valcov, ktora je velmi citliva a pri zlom zaobchadzani sa na 90% stane, ze niekde praskne ale ako sa hovori na vsetko je liek a aj tomuto neduhu sa da lahko predist – staci auto nevytacat za studena, jazdit do 2000 otacok, pockat kym sa motor poriadne zohreje a az potom mozete nakladat s rozumom.

Motor ma retaz co eliminuje rozvody a treba ju len pravidelne z casu na cas nechat skontrolovat. Olej papka motor minimalne a od vymeny do vymenu co som skratil na 10 000 km si zoberie nieco cez pol litra az 7 deci co je na vek motora zanedbatelne. Spotreba velmi zavisi od stylu jazdy a da sa jazdit za 6-7L nafty ale dlhodoby priemer je skor 8 – 8,5 L nafty na 100km.

Prevodovka vydrzi podla toho ako sa k nej spravate, moj 4 stupnovy automat bol za 8 rokov iba raz servisovany ale nic vazne, prevodovka radila bez problemov len na volnobehu som pocul mierne pukanie. Dalej obcas trhne pri prudkom zosliapnuti plynoveho pedalu ale neriesim to lebo sa to stane naozaj len obcas. Samozrejma je vymena oleja a filtra v automate kazdych 60 000km.

 

Podvozok, brzdy a riadenie

Podvozok je velmi komfortny aj ked zavisi na velkosti elektronov a PNEU – pre pokojnu jazdu a setrenie podvozku s minimalnymi nakladmy su optimalne 16″ ktore zabezpecuju velmi kvalitne zvezenie a nadpriemerne pohodlie. Ak chcete „show off“ alebo idete na zraz kludne si to obujte na 19″ balony s ktorymi pocitite aj to co na nasich druzstevnych cestach nie je ale to je uz kazdeho osobna vec.

Brzdy su nadpriemerne s dobrym nastupom a nevadnu rychlo cize aj z vacsej rychlosti zabrzdite pomerne lahko a rychlo.

Riadenie je to co milujem na tomto aute najviac – neskutocna spatna vazba, pocit stability a bezpecia vam zarucia neskutocne zazitky pri soferovani hlavne zakrutami alebo serpentinami a kedze mate zadny nahon k driftovaniu nie je co dodat 🙂

 

Poruchy a skúsenosti

Co sa tyka poruch alebo oprav tak za 10 rokov boli nasledovne:

  • vymena hlavy valcov (ak je to mozne da sa aj repasov – prebrusit atd.)
  • pretesnenie naftoveho cerpadla
  • drobna oprava prevodovky
  • vymena chladica klimatizacie
  • oprava centralneho zamykania
  • vymena zamku
  • vymena komplet brz (platnicky + kotuce)
  • vymena tlmica vyfuku
  • vymena stabilizacnych tyciek
  • vymena hadice od turba (kvapkal olej)
  • vymena jednej trysky (tej hlavnej s cidlom ak sa nemylim pri 3-tom valci)
  • vymena baterie
  • vymena palivoveho filtra
  • vymena plavaka v nadrzi (neukazovalo dobre zostatok nafty v nadrzi)
  • vymena ziaroviek, ktora je mimochodom jedna z najprijemnejsich kedze je tam miesta aj pre maly furik a nemusite absolutne nic odmontovat ako na dnesnych autach kde musi ist polka veci prec 🙂
  • taktiez musim spomenut, ze jednoduche opravy na motore sa robia lahko lebo motorova cast je velmi velka s dostatkom miesta na ruky, ramena atd. cize nemate problem sa dostat k pozadovanemu miestu
  • a samozrejma std. vymena oleja v motore kazdych 10 000km , v prevodovke kazdych 60 000km + vsetky filtre
  • este pridam nejake lakovnicke prace ktore bolo treba koli hrdzy a vymena zadneho naraznika plus plasty

 

Zaver

Na zaver by som len povedal, ze toto auto ci uz naftak alebo benzin doporucujem kazdemu kto vie ocenit stare kvality aut a pri tomto specialne jeho pocit z jazdy, kvalitu a pohodlie. Auto chcem urcite udrzat v dobrej kondicii co najdlhsie aby ho zdedili moje deti a pokracovali v tomto pribehu aj ked tu uz nebudem lebo tento kus zeleza bude o par rokov velmi vyhladavany a ceneny.

 

riadenie

pocit z jazdy

zvukova kulisa 6 valca

spolahlivost

tazko najdem minus pre toto vozidlo ale jedno by som mal – cestujuci na zadnych sedadlach maju malo miesta na nohy

 

Hodnotenie

Spoľahlivosť
Jazdné vlastnosti
Spotreba a prevádzkové náklady
Servis a ND (cena, dostupnosť)
Celková spokojnosť s vozidlom

 

Galéria

 

Pridajte Váš komentár