Opel Zafira 1.8, 85 kW

Publikované: 21. apríla 2013 Autor: Kategórie: Opel, Zafira

Detaily o vozidle

Rok výroby:1999

Palivo:LPG/CNG

Karoséria:MPV

Prevodovka:Manuálna (5 st.)

Stav tachometru:222 000 km

Nájazd s vozidlom:103 000 km

Spotreba:10 l/100 km

Interiér a exteriér

Opel Zafira je vo všeobecnosti jeden z najpredávanejším MPV na Slovensku. V súčasnosti je na trhu v predaji už jeho tretí nástupca. Ja vlastním prvý model (rok výroby 1999), pričom v dobe uvedenia na trh bola podľa môjho názoru jedným z najlepších MPV a to najmä vďaka flexibilite (Flex7 – dve sedadlá v podlahe – ľahké vyklopenie a posuvná lavica v druhom rade).  Flexibilita  a objem batožinového priestoru sú tým dôvodom prečo som si uvedené vozidlo zaobstaral. Do 5 sekúnd sa dá zdvojnásobiť objem batožinového priestoru (zdvihnutie sedáka v druhom rade a posun celej lavice ku predným sedadlám) a do 10 sekúnd sa dá z vozidla vytvoriť 7 miestny MPV (posun 2 rady – lavice dopredu k predným sedadlám a vytiahnutie 6 a 7 sedadla z podlahy – potiahnutie za madlo). Taktiež pri nutnosti prevozu dlhých predmetov je možné sklopiť predne sedadlo spolujazdca do roviny a za ním 1/3 operadla v druhom rade, čím vznikne priestor dlhý skoro 3 m.  Na sedadle vodiča je sériovo inštalovaná opierka na lakeť pravej ruky, ktorá je nastaviteľná vo viacerých polohách, ale jej najnižšia poloha bráni v komfortnom radení, nakoľko vodič musí neprimerane „vykrúcať“ ruku aby dosiahol na rýchlostnú páku. V druhom rade v strede je výklopná opierka, v ktorej sú integrované držiaky na nápoje, čo som veľmi ocenil pri dlhšej jazde s deťmi, nakoľko si tam mohli odložiť fľaše s nápojmi bez rizika vyliatia. Naopak privítal by som keby boli na zadnej strane predných sedadiel výklopné stolíky, ktoré by určite na hračky a iné „potrebné“ veci využili moje deti. Určite mi chýba v zadne časti, v druhom rade  12V prípojka (na počítač, nabíjačku na mobil a pod.). Pochváliť treba ale rozmerné „vaničky“, ktoré výrobcovia umiestnili po krajoch predných sedadiel a zmestí sa do nich veľa „potrebných“ vecí (na strane vodiča, teda u mňa 1x 2l PET fľaša, nabíjačka na mobil, škrabka, metlička a iné drobnosti). Elegantné je aj riešenie „šuplíka“ pod sedadlom spolujazdca, kde sa zmestia všetky potrebné doklady od vozidla.

Vozidlo bolo kupované ako ojazdené v roku 2009, pričom malo podľa „servisnej knihy“ najazdených 119000 km (dovoz IT), čomu bolo ťažko uveriť, ale jeho technický stav bol vzhľadom na vek prijateľný. Vozidlo má štandardnú výbavu Elegance a v roku 2009 bola vykonaná prestavba na LPG. Exteriér je vzhľadom na vek vozidla (14 rokov) vo veľmi dobrom stave, vozidlo nikde nehrdzavie, lak je v pôvodnom stave iba predná kapota je vzhľadom na množstvo najazdených kilometrov (v súčasnosti 222000 km)  „obitá“ od kamienkov. V interiéri prevláda čierna farba, všetky plasty ako aj výplň dverí sú v čiernej farbe. Na vrchnej časti palubnej dosky sú kvalitnejšie plasty, príjemné na dotyk. Plasty pri ovládačoch autorádia, vykurovania a klimatizácie  sú z tvrdého plastu náchylného na poškrabanie, pričom aj plasty vo výplniach dverí sú z uvedeného tvrdého plastu (pri ovládačoch el. okien je vidieť  opotrebenie a poškriabanie plastov). Podľa môjho názoru po estetickej stránke bolo vozidlo na svoju dobu „vydarené“ a mne osobne sa páči viac ako jeho nástupca.

 

Motor a prevodové ústrojenstvo

Pri výbere motorizácie vozidla som vedel, že chcem vozidlo na LPG, prípadne s benzínovým motorom a následnou prestavbou na LPG, nakoľko predchádzajúce vozidlo som mal na LPG a bol som s ním spokojný.  Nakoniec som sa dostal k motorizácii, ktorá bola v dobe zakúpenia vozidla cenovo ako aj výkonovo pre mňa primeraná  1.8 (85kW pri 5400 ot., 170Nm pri 3400 ot. – motor typ X18XE1). Vozidlo nie je nijaký „trhač asfaltu“ ale na pokojnú jazdu s rodinou (2 dos. + 2 deti) a pomerne veľkou batožinou (kočík, bicykel a iné nevyhnutné veci pre deti) je postačujúce. Je jasné, že so zvyšujúcim zaťažením klesá aj jeho chuť akcelerovať.  

Najvýznamnejšou zmenou bola prestavba na LPG. Nakoľko až po zakúpení vozidla som zistil, že tento typ motora nie je hromadne schválený a chcel som jazdiť na LPG (ekonomické dôvody), tak som na vozidle musel vykonať individuálnu prestavbu (čo predražilo náklady na prestavbu – skúšobňa, drahšie kolky …), ale oplatilo sa. Do dnešného dňa som na vozidle s LPG najazdil cca 100000 km pri priemernej spotrebe do 10l LPG na 100 km. (v prepočte to nie je ani 5 l benzínu na 100 km). Montáž LPG sa mi vrátila po najazdení cca 16000 – 17000 km, čo predstavovalo cca 8 mesiacov. Pri montáži som požiadal o namontovanie čo možno najväčšej LPG nádrže, nakoľko som nechcel neustále tankovať  „po troche“. Vo vozidle mám namontované sekvenčné vstrekovanie LPG  a nádrž o objeme 72l  (tankujem cca 60l) čo mi zaručuje pri normálnej jazde dojazd viac ako 600 km.

V roku 2012 som bol na Zafire v BG, pričom sme cestovali v obsadení 4 dosp. osoby, 2 deti  a veľký batožinový box, vozidlo som nijako nešetril (diaľnica cca 160 km/h), pričom pri takomto zaťažení a jazdnom štýle sa mi Zafira „odmenila“ spotrebou cca 16l LPG na 100 km.

Vo vozidle je 5 stupňová mechanická prevodovka, ku ktorej je ale nutné napísať, že podľa mňa nie je optimálne sprevodovaná, nakoľko pri rýchlosti 130 km/h (diaľničné tempo) a zaradenom 5 prevodovom stupni motor točí na viac ako 4000 ot./min. čo je podľa mňa veľa  a negatívne to vplýva na spotrebu i keď akcelerácia je vzhľadom k výkonu motora, ako aj max. krútiacemu momentu na dobrej úrovni. Chod prevodovky je pomerne presný a z kulisy sa pri zmene rýchlostného stupňa neozývajú žiadne rušivé zvuky ani po 14 rokoch používania. Do vozidla s uvedeným typom motora montovali aj iný typ prevodoviek, ktoré boli sprevodované podľa mňa optimálnejšie (pri rýchlosti 130 km/h cca 3500 ot./min.). Vozidlo s týmto typom prevodovky malo o trochu horšie akceleračné vlastnosti, ale pri diaľničnom tempe aj menšiu spotrebu. Podľa môjho názoru vozidlu chýba 6 prevodový stupeň, ktorý by bol primárne určený na jazdu po diaľnici.

 

Podvozok, brzdy a riadenie

Od podvozku v MPV nemôžeme očakávať výrazne športový charakter, nakoľko vozidlo je určené pre inú cieľovú skupinu ako pretekárov cestný vozidiel. Aj  napriek tomu je nutné uviesť, že Zafira mala v dobe uvedenia do predaja veľmi dobrý podvozok (ako Astra G), ktorý je na môj vkus ako aj určenie vozidla trochu tvrdší, ale o to viac podržal v zákrutách. Na vozidle sú obuté pneumatiky rozmeru 195/65 R15, ktoré tiež odfiltrujú časť rázov od vozovky (pomerne vysoké profilové číslo). Nakoľko sa jedná o jeden z najpoužívanejších rozmerov, tak cena letných aj zimných  pneumatík je pomerne prijateľná cca 50 Eur/ks. Na rozdiel od Astry predávanej na slovenskom trhu má Zafira vzadu kotúčové brzdy, čo je nutné najmä z dôvodu vyššej hmotnosti. Brzdy sú pomerne účinné aj keď na dnešné vozidlá im chýba najmä brzdový asistent, nakoľko ich nábeh nie je najrýchlejší. V bežnej premávke som nikdy nebadal stratu brzdného účinku. Riadenie je trochu preposilované, čo nevadí pri pokojnej jazde na akú je vozidlo určené. Kto chce jazdiť razantne a chce Zafiru, tak si zoženie verziu OPC (2,0 T,  147kW a viac) čo je už celkom slušný výkon. Auto je trochu citlivé na vyjazdené koľaje na ceste a je dosť citlivé na bočný vietor, prípadne je nutné dávať si pozor pri predbiehaní nákladných vozidiel na diaľnici, kde to dokáže zo Zafirou trochu „zamávať“, ale všetko sa dá do poriadku drobnými korekciami volantu.

 

Poruchy a skúsenosti

Vozidlu sa doteraz vyhýbali závažnejšie poruchy. Jednou z nevýhod je krátky servisný interval na výmenu rozvodov, ktorý je stanovený na 60.000 km, čo predražuje servis. Z porúch je nutné uviesť, že pri 170.000 km som menil Lamda sondu, pričom najskôr som tam dal univerzálnu, ktorá ale nepracovala správne pri prevádzke na LPG a tak som ju vymenil za originálnu (cca 130€), ktorá bezchybne pracuje dodnes. Pri 185.000 km som menil chybný snímač otáčok vačkového hriadeľa (cca 100€) a pri 197.000 km som menil „odpalovaciu lištu“ nakoľko bola chybná jedna indukčná cievka a vozidlo nechcelo jazdiť iba na 3 valce. V zime 2013 mi začali „štrajkovať“ vzpery na dverách batožinového priestoru, ktoré sa ale s pribúdajúcou vonkajšou teplotou „rozhýbali“ (do  jesene ich budem musieť určite vymeniť).

Žiadne iné poruchy sa na vozidle nevyskytli, bola vykonávaná iba pravidelná údržba (olej, filtre, klima, chladiaca kvapalina, výmena stieračov, brzdy, sviečky a pod.). Používam polosyntetiku 10W40 a bežné sviečky (nepoužívam orig. sviečky na LPG). Motor má už aj svoju spotrebu oleja a to cca 0,2l/1000km, čo ale vzhľadom na km výkon (oficiálne 222.000 km a neoficiálne možno aj o 100.000 km viac) nie je až také hrozné. Z elektroinštaláciou som do dnešného dňa nemal žiadne problémy (el. okná, osvetlenie a pod.). Chcel by som ešte spomenúť preventívnu údržbu/opravu, ktorú som vykonal a to je obnovenie „ukostrenia“ RJ, nakoľko som na rôznych fórach čítal o chybovosti RJ namontovanej v mojom vozidle, pričom najčastejšia chyba nefunkčnosti RJ bolo slabé „ukostrenie“. O motore X18XE1 sa na fórach píše, že je to nespoľahlivý motor ako aj jeho RJ, ale ja som nemal do dnešného dňa z vozidlom žiadne vážnejšie problémy ani poruchy (musím si zaklopať na drevo). Pri obstarávaní ďalšieho vozidla sa budem určite obzerať aj po Zafire 1.8 (103kW), ktorú som mal možnosť už vyskúšať.

 

veľký batožinový priestor          

množstvo odkladacích priestorov

flexibilita usporiadania

dostupnosť a cena náhradných dielov

nevhodné sprevodovanie 5 prev. stupňa, príp. absencia 6 prev. stupňa

nedá sa celkom vymontovať 2 rada sedadiel

 

 

Hodnotenie

Spoľahlivosť
Jazdné vlastnosti
Spotreba a prevádzkové náklady
Servis a ND (cena, dostupnosť)
Celková spokojnosť s vozidlom

Pridajte Váš komentár