Renault 19 1.9D RT (47 kW)

Publikované: 30. októbra 2013 Autor: Kategórie: 19, Renault

Detaily o vozidle

Rok výroby:1993

Palivo:Diesel

Karoséria:Sedan/Liftback

Prevodovka:Manuálna (5 st.)

Stav tachometru:310 000 km

Nájazd s vozidlom:25 000 km

Spotreba:5 l/100 km

Interiér a exteriér

V tomto článku by som sa chcel podeliť o skúsenosti s mojim prvým  vlastným vozidlom – Renault 19 sedan z roku 1993 .  Tak na začiatok čo sa týka interiéru – klasický veľmi pohodlný a mäkký francúzsky interiér, ale nikdy nebol tak mäkký že by ma z neho bolel chrbát alebo by som sa cítil zle.  Vzadu rovnaké pohodlie a nikdy sa nikto nesťažoval že by mal málo miesta. Z vymožeností výbavy som sa tešil z výškovo nastaviteľného volantu, výškovo nastaviteľnej sedačky vodiča, elektricky ovládaných okien vpredu a centrálneho uzamykania. Čo sa týka tapacírov a plastov v interiéri a na ovládacích prvkoch- vyzerali ako nové a neviem teda či ich niekto niekedy menil alebo sa o ne tak dobre staral alebo to bolo jednoducho kvalitou od výroby. Jediné čoho som sa ja v interiéri chytil v rámci opráv bola výmena žiaroviek v ovládačoch kúrenia a prístrojovej doske. Všetko ostatné vrátane el. okien pracovalo správne počas celej doby čo som auto vlastnil-cca 2 roky aj niečo . 

Exteriér : Auto ako model R19 sa mi osobne nepáči, ale v prevedení sedan alebo ako to niektorí nazývajú ešte po predchodcovi Chamade mi vôbec nevadilo a v kombinácii s bielou farbou sa mi dokonca aj páčilo.

 

Motor a prevodové ústrojenstvo

Môj Renault sa mohol pýšiť hladkým dieselovým motorom o výkone 47 kW, čo sa na prvý pohľad môže zdať že sa auto ledva rozbehne, ale jazdilo sa mi s ním naozaj dobre a dalo sa s tým v pohode aj obiehať aj keď niekedy to bolo tesné a to bolo často 🙂 . Najviac čo som z tohto motora dostal bolo 165 km/h .Prevodovka fungovala veľmi dobre,prevodové stupne sa radili veľmi ľahko. Raz mi začalo v aute niečo pískať pri zaradenom piatom prevodovom stupni. Jazdil som takto asi týždeň-každý deň aj 100 km, kým sa v servise zistilo že v prevodovke nie je žiadny olej. Po doliatí všetko išlo zasa ako má a prevodovka sa ani nijak nepoškodila. Auto som kúpil v takom stave že nedobíjalo batériu a pri jazde do ľavotočivej zákruty bolo počuť búchanie, alebo skôr klepotanie niekde zo strany pravého predného kolesa. To som vyriešil kúpou druhej polosi z vrakoviska za 20,- €  . Nedobíjajúcu sa baterku mal na svedomí pokazený alternátor, ktorý som vybral a zaniesol na repas (30,-€). Ešte predtým som jazdil tak že som nabitú batetku vozil v kufri a pri zlyhaní tej čo bola nahodená som ich len prehodil, a zasa nabil starú. Ako študent na gympli som nemal moc peňazí ani na opravu toho alternátora a tak sa mi neraz stalo že v noci za dažďa som musel niekde vonku prehadzovať baterky lebo mi nesvietili svetlá a nestierali stierače…čo nie je až tak bezpečné ,takže dajte si opraviť svoje alternátory ak ich nemáte v poriadku 🙂 Najväčšie problémy som u tohto auta mal s chladiacim systémom. Stále nejaká prasknutá hadica,nefunkčná vrtula chladiča a pod. Aj po výmene čidla sa vrtula stále nezapínala a tak som si to prerobil na klasický systém aký sme mohli vidieť u Š120 – vypínač do kabíny a manuálne som to zapínal keď teplota stúpla nad 90°C . 

Auto som kúpil za pár € a tak som neriešil kedy boli menené rozvody,len som lial naftu a vozil sa, čo sa mi asi po roku a pol jazdenia vypomstilo- praskol rozvodový remeň a motor sa „nabúral“ . Opravu som riešil najlacnejším možným spôsobom – zohnal som celý druhý motor a vymenil ho doma pri bytovke za pomoci šibenice ktorá sa používa na vešanie prasaťa pri zabíjačke. Super vec.  

Tento motor je inak veľmi spoľahlivý, ak mu dáte čo potrebuje – pravidelne vymeniť olej, stačí  každých 15000 km a pravidelne vymeníte rozvodovú sadu tak bude klepať asi naveky. Ja som ho naštartoval vždy aj v najväčších mrazoch na prvý brnk. Raz sa mi stalo že pri štartovaní motor veľmi dymil na bielo,ale po výmene žhavičov bolo všetko OK.

 

Podvozok, brzdy a riadenie

Podvozok bol mäkký a pohodlný,počas 2 rokov ako som mal auto ja som na ňom nič nerobil okrem výmeny dvoch čapov riadenia (30,-€  spolu) . Brzdy natom boli horšie, auto samo o sebe nemá veľmi ohurujúci brzdný účinok a ešte sa aj pomerne rýchlo drali platničky a vzadu čeľuste . Ja som na aute menil vpredu kotúče raz a platničky 2x počas 2 rokov a vzadu čeľuste tiež raz. Raz som mal takmer aj nehodu, lebo pri brzdení mi praskol zadný  brzdový valček a vytiekla brzdová kvapalina čiže nefungovalo nič okrem ručnej brzdy, ktorá tiež nemala nejaké extra dobré brzdiace účinky

Riadenie fungovalo dobre a ľahko vďaka servu.

 

Poruchy a skúsenosti

Ako som spomínal vyššie, najčastejšie poruchy sa mi vyskytovali v oblasti chladiacej sústavy – či už to bol chladič,hadice, vrtula na chladiči a raz mi dokonca praskla aj expanzná nádržka. U známeho ktorý zvára plasty som to dal opraviť a fungovala ďalej. Ďalšia vec čo mi vadila boli slabé a rýchlo sa opotrebujúce brzdy.Kupoval som značku TRW. Ďalšia vec-korózia. Auto nemalo zinkovú ochranu karosérie a tak hrdzavelo. Najviac v oblasti zadných blatníkov čo je choroba týchto áut, myslím že sa tomu nevyhne ani jeden majiteľ R19. Ďalej mi hrdzavel predok kapoty motora, a neskôr samotné úchyty v motorovom priestore, prahy, spodok dverí. Po každej zime som všetko čistil, gitoval a striekal. Raz mi v zimných mesiacoch zničoho nič prasklo zadné sklo. Bolo asi -10°C , mal som pustené vyhrievanie zad. skla a zničoho nič prasklo,sklo sa vysypalo dovnútra a zostala tam diera. Doteraz nechápem prečo sa to stalo, sklo som zohnal na vrakovisku za 20,-€ a vymenil doma.

Najviac spokojný som bol s pohodlím v aute, spotrebou,prevodovkou.

O tomto aute by som jednou vetou povedal asi toľko že to bol ešte Renault, ktorý sa oplatilo kúpiť a pri jeho výrobe sa dbalo na kvalitu. Ja som mal toto auto rád a bol som s ním spokojný. Ak kúpite konkrétne taký, o ktorý bolo dobre postarané tak sa nebudete musieť starať o nič len liať naftu a voziť sa. Náhradné diely sú lacné a dajú sa dobre zohnať cez internet alebo na vrakoviskách.

 

-interiér

-spotreba

-za málo peňazí slušná výbava

-jazdný komfort v porovnaní napr. s golfom  III, felíciou atď. ktoré sú drahšie.

-spoľahlivosť

korózia

brzdy

 

 

Hodnotenie

Spoľahlivosť
Jazdné vlastnosti
Spotreba a prevádzkové náklady
Servis a ND (cena, dostupnosť)
Celková spokojnosť s vozidlom

 

Galéria

 

Pridajte Váš komentár