Seat Cordoba 1.4 MPI, 44 kw

Publikované: 30. júna 2013 Autor: Kategórie: Cordoba, Seat

Detaily o vozidle

Rok výroby:2000

Palivo:Benzín

Karoséria:Sedan/Liftback

Prevodovka:Manuálna (5 st.)

Stav tachometru:250 000 km

Nájazd s vozidlom:45 000 km

Spotreba:7 l/100 km

Interiér a exteriér

Začnem exteriérom. Dizajn vozidla je absolútna špička na tú dobu. Máloktoré autá do roku 2000 sa môžu pýšiť takto skvelým dizajnom. Najkrajší je pohľad spredu a zozadu, z bočnej strany zaostáva dizajn v utopených zadných kolesách a užšom rázvore daný „pridaním kufra na Ibizu“. Čo sa týka laku, ten na jednej strane pridá na dizajne automobilu, na druhej strane je dosť nekvalitný, nájsť kúsok bez škrabancov je priam zázrak. Z prevádzkového hľadiska si to však najviac odnáša predný spojler, kapota a hlavne lemy blatníkov, kde je najväčšia náchylnosť na tvorbu korózie. Svetlomety svietia podpriemerne, ja som to vyriešil výmenou H7 žiaroviek s vyššou svietivosťou, teraz mi v noci vodiči vyblikávajú, že mám zapnuté diaľkové svetlá. Cez deň používam väčšinou denné svietenie, aj tam mi vodiči vyblikávajú pre zmenu, že nesvietim, nakoľko je ich svetelný lúč bielej farby a v kombinácií slnečný svit + vyššia rýchlosť + nižšie umiestnenie ich takmer ani nevidno.

Interiér sa dá charakterizovať slovom skromný a útulný. Výbava: 1x ABG, elektrické spätné zrkadlá vyhrievané, elektricky ovládané predné okná, tónované sklá, posilňovač riadenia, manuálna klimatizácia. Prístrojová doska je vyrobená z tvrdých materiálov, čo by mi ani tak nevadilo, keby sa rýchlo nerobili škrabance a ryhy ako v prípade laku. Ošúchať, príp. odtrhnúť sa vedia aj iné časti interiéru, treba si dávať bacha aj pri vystupovaní, aby okrem vás nevystúpila aj nejaká iná súčasť interiéru (vlastná skúsenosť). Stredový panel je natočený na vodiča, čo je super vec. Ukazovatele sú na správnom mieste, červené podsvietenie dodáva autu športového ducha. Sedadlá sú celkom pohodlné, o niečo mäkšie ako vo Fabii, v prípade dlhšej cesty je potrebné ich dobré nastavenie, aby ste z auta nevystúpili dolámaní ako napr. ja pri ceste do Bratislavy. Bočné vedenie a spodné tvarovanie je na veľmi dobrej úrovni. Optimálna pozícia za volantom sa hľadá ťažšie, to najmä kvôli iba výškovému nastaveniu volantu. Keď už som pri volante, nedá mi nespomenúť páčky, ktoré keď viac zatlačíte ako máte, počujete známy „puk“, ale našťastie sú stále pokope. Samotný volant má optimálnu veľkosť, aj ten sa veľmi rád ošúchava, na druhej strane pri jeho používaní vás poteší vynikajúcou spätnou väzbou a pri „rezaní zákrut“ môžete si vychutnať aj športovejšiu jazdu. Riadiaca páka je po ruke, jej dráha je pomerne presná, ale treba si zvykať na zaradenie 3. a 4. stupňa, ktoré nie sú v „klasickej“ pozícií, pri prvých jazdách sa vám môže stať, že namiesto 3. zaradíte 1. rýchlostný stupeň, alebo namiesto 4. zaradíte 2. Vôle v koncových polohách sú značné, najväčšia je na 3. prevodovom stupni. Spiatočka sa radí ľahko, pokiaľ máte v tom prax, ináč sa radí cez zuby. Ručná brzda je po ruke v prípade potreby a pokiaľ je funkčná, nemám jej čo vyčítať. Ale stáva sa (aj môj prípad), že jednému lanovodu sa nechce naspäť a bude vám neustále brzdiť zadné koleso. Zadní pasažieri budú mať trošku problém kam s kolenami, samozrejme všetko závisí od posunu predných sedadiel. Výškový limit osôb sediacich na zadnej lavici je cca 190 cm, čo je na druh karosérie veľmi dobrá hodnota.

Keď už som pri karosérií, typ sedan nie je moc praktický, mne však celkom vyhovuje, nakoľko ho využívam hlavne na nákupy a prepravu nie moc objemnej batožiny. Keď potrebujem prepraviť objemnejšiu vec, zavolám kamarátovi s kombíčkom, príp. dodávkou. Batožinový priestor ale poteší slušným objemom, keď ho porovnám s Fabiou combi, Fabia mala čo robiť, aby poňala ten istý objem batožiny. Jediné, čo mi vadí na sedane, že nemá zadný stierač, preto si musím vystačiť iba s elektrickým vyhrievaním zadného okna.

 

Motor a prevodové ústrojenstvo

Motor sa dá charakterizovať ako jednoduchý, kultivovaný, málo údržbový, celkom svižný, ale najmä spoľahlivý. Keďže sa jedná o základnú motorizáciu, je viacmenej jasné, že sa nebude jednať o žiadneho športovca, čomu napovedá aj samotný výkon. Pri obsadení jednou alebo dvoma osobami sa dá odviesť aj svižnejšie, čoho príčinou sú jednak krátke prevody a taktiež aj nízka pohotovostná hmotnosť (okolo 1050 kg). Pri obsadení tromi a viacerými osobami je už cítiť nedostatočný výkon, preto je potrebné viac tlačiť pedál plynu do podlahy.

Ja využívam auto najmä v meste a okolí, takže jazdím rýchlosťou zväčša 60 – 85 km.h-1 (tachometrových). Pri 55 km rýchlostí na 4. prevodovom stupni sú otáčky na hodnote 2000 za minútu, také isté sú aj pri rýchlosti 70 km/h na 5. prevodovom stupni. Čiže toto mestské sprevodovanie mi v podstate vyhovuje. Po diaľnici sa oplatí ísť maximálne 110 km rýchlosťou, nakoľko pri vyšších rýchlostiach stúpa citeľne hluk, citlivosť na bočný vietor a hlavne spotreba. Keď už spomínam hluk, auto je pri nižších otáčkach celkom dobre odhlučnené, pri vyšších už stúpa poriadne hluk a treba mať oči na stopkách pred protiidúcimi sanitkami a podobnými ozvučenými vozidlami.

Celkovo však možno povedať, že vozidlo s touto základnou motorizáciou sa na športovca viac hrá, ako ním samé je. Aj svižná akcelerácia vás nebude hádzať do sedadiel. Zato spotreba vás bude viac nútiť vystúpiť zo sedadiel a tankovať. Pri rozumnej jazde v lete sa dá jazdiť za 10 €/100 km, čo je spotreba zhruba 6,8 l (pri nevyužívaní klimatizácie). Najnižšiu som mal niečo málo nad 5 l, najvyššiu aj okolo 9 l. V súčasnosti je dlhodobý priemer okolo 7 litrov – v zime viac, v lete menej – na počet najazdených km to nie je zlé.

 

Podvozok, brzdy a riadenie

Podvozok je jednoduchý, stabilný, dobre čitateľný. Pri naozaj limitných situácia sa vozidlo správa nedotáčavo, ale na tak jednoduchý podvozok je to v poriadku. Vozidlo obľubuje kľukaté cesty a ani vyhýbací manéver ho nevyvedie z miery. Raz som s ním dostal šmyk v 100 km rýchlosti (štrk + mierne ostrá zákruta + moja machrovina), našťastie sa dal skorigovať a som veľmi rád, že som neskončil v priekope. Pozor treba dávať aj v zime, kedy sa v podstate každé auto šmyká a jazdiť predvídavo. Pneumatiky mám 185/60 R14, čo predstavuje ideálne obutie pre toto vozidlo. Zimné Barum Polaris 2 pôjdu pred zimou preč a poobzerám sa po niečom lepšom, z letných môžem len odporúčať Fulda Carat Progresso, ktoré sú pre toto auto ako stvorené. Edit: Zimné pneumatiky som vymenil za Continental ContiWinter T850, znížila sa hlučnosť, mierne aj spotreba, ale jazdné vlastnosti ostali v podstate rovnaké ako s Barumami.

Brzdy sú na auto poddimenzované a to doslova. Brzdenie je fakt o život a naučí vás predvídať v premávke, pokiaľ nechcete skončiť v niekoho batožinovom priestore. Čo ma udivuje je fakt, že za mokrého počasia lepšie brzdia ako za sucha. V rámci triedy sa jedná o veľký podpriemer.

Riadenie je perfektné. Ako som už predtým spomínal, má vynikajúcu spätnú väzbu, takže vždy viete, čo sa pod vami deje. Pri rezaní zákrut poskytuje možnosť športovej jazdy.

 

Poruchy a skúsenosti

Porúch bolo celkom dosť, síce sa jedná zväčša o maličkosti, ale všetko treba riešiť. Výmenu spotrebného materiálu ako je akumulátor, filtre, oleje a podobné veci sem nejdem uvádzať.

– menené komplet výfukové potrubie,

– výmena predných a zadných bŕzd,

– výmena zadných tlmičov,

– odtrhnuté lanko spojky (1. krát, kedy ma nechalo v štichu),

– problém s alternátorom (2. krát, kedy ma nechalo v štichu),

– v zime zamrznuté dvere (veľa krát, kedy ma nechalo v štichu, našťastie už doma),

– zhasínanie motora počas jazdy,

– kolísanie otáčok na voľnobeh,

– naštartovanie v chladných a sychravých dňoch až na 2. – 3. pokus,

– zatuhnutá zámka batožinového priestoru,

– centrálne zamykanie nezamykalo niektoré dvere,

– pretáčanie štartéra, neskôr sa celé rozsypalo,

– nefunkčný ukazovať vonkajšej teploty,

– samovoľné zamykanie vozidla,

– tečenie prevodového oleja cez gufero,

– tečenie servooleja (v malej miere, riešim dopĺňaním oleja, cca 1 l/rok).

Olej mením každých 10 000 km (ročný nájazd s vozidlom), niekedy aj skôr. Od výmeny do výmeny je mierka na rovnakej úrovni. Vzduchový filter po 25 000 km bol skoro ako nový. Sviečky mením každých 20 000 km. Treba sa oň starať a odvďačí sa vám svojou spoľahlivosťou.

Všetky poruchy boli vyriešené a auto funguje ako má. Preto sa tu s ním nejdem moc chváliť (bez fotky), lebo dobroprajnosť Slovákov nepozná medze.

Zaujímavosťou touto auta je, že okrem samotného zvezenia z bodu A do bodu B vám poskytne svoju charizmu. Som naň neuveriteľne naviazaný, dá sa povedať, že je to auto so srdcom a bojím sa ho aj dávať do cudzích rúk. Síce neposkytne toľko komfortu ako napr. Citroen C5, ale za to pocit z jazdy a pri pohľade naň je neskutočný.

Edit: Auto je motoricky v perfektnom stave, sem-tam nejaká hrdza a pozdravujem dobráka, ktorý mi ho oškrel na parkovisku a odišiel a najmä nepozorného vodiča, ktorý to do mňa napálil zozadu a ostali na aute aj následky.

 

Atraktívny dizajn, charizma, srdce

Perfektné riadenie

Dobre naladený podvozok

Veľkosť batožinového priestoru

Jednoduchosť, ergonómia a športový duch interiéru

Dynamika pri obsadení viac ako 2 osobami

Poddimenzované brzdy

Odolnosť laku a materiálov v interiéri

Menej miesta pre zadných pasažierov

Radenie prevodových stupňov

 

Hodnotenie

Spoľahlivosť
Jazdné vlastnosti
Spotreba a prevádzkové náklady
Servis a ND (cena, dostupnosť)
Celková spokojnosť s vozidlom

2 komentáre

  1. luko 19. februára 2015 18:36
    Odpovedať

    Heeej, dostanem aj ja vstupenku na autosalon zadarmo? 😉

    • Miroslav Babinec 19. februára 2015 22:45
      Odpovedať

      Ahoj luko, mrzí nás to, ale vstupenky dávame len za novo pridané recenzie od daného vyhlásenia. Ak máš v zásobe nejaké auto, ktoré poznáš, kľudne pridaj a vstupenka je určite tvoja.


Pridajte Váš komentár